abonnement in-app aankoopGoogle is begonnen met het aanbieden van abonnementen binnen apps. Het maakt het mogelijk om bijvoorbeeld een abonnement op een nieuwsapp of tijdschrift te nemen. Bij iOS was het afsluiten van abonnementen binnen apps al langer mogelijk en leidde daar tot veel ophef. Voor de Financial Times was het reden om niet verder te gaan met apps en te kiezen voor een mobiele website met betaalmuur. Een update in de Google Play Store-app maakt de abonnementenfunctie beschikbaar. Een jaar geleden werd het voor het eerst mogelijk om in-app aankopen te doen.

Dit bleek een groot succes: volgens Google maken 23 van de 24 meestverdienende apps er gebruik van. De totale omzet uit in-app aankopen is veel hoger dan bij traditionele verkoop van losse apps.

Bij de nieuwe abonnementenfunctie kiezen ontwikkelaars welke prijs ze willen hanteren en met welke tussenpozen er geld in rekening moet worden gebracht. Google Play regelt de rest, met betaaltransacties en afdracht aan ontwikkelaars. Volgens een blogposting op het Android Developers-blog kunnen ontwikkelaars de functie gebruiken voor gamelevels, muziek- en videocontent en andere digitale content. Glu Mobile gaat bijvoorbeeld nieuwe versies van Android-titels zoals ‘Frontline Commando’ uitbrengen, waarbij je je kunt abonneren op een VIP-pakket. Wil je zelf aan de slag, dan kun je de documentatie bekijken en een voorbeeldapp downloaden. Bij apps die al gebruik maken van ‘in-app billing’ hoeft er maar weinig aan de code te worden aangepast. Gebruikers moeten Google Play 3.5 of hoger geïnstalleerd hebben.

Meer info: Android Developers Blog

google-play-subscriptions

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Comments are closed.