kpn_logoKPN heeft vandaag een officiële verklaring uitgebracht, waarin ze aangegeven dat ze het mobiele internetverkeer van hun klanten niet analyseren. De operator zegt alleen het internetverkeer van de klanten te hebben bekeken om de groeiende populariteit van WhatsApp te achterhalen. Eerder vandaag ontstond ophef, omdat bleek dat KPN als eerste telecomoperator ter wereld gebruik maakt van Deep Packet Inspection (DPI). Dit is waarschijnlijk in strijd met de wet, zegt Ot van Daalen van de Digitale Burgerrechterbeweging Bits of Freedom, in een reactie aan Webwereld. “KPN overtreedt de de Wet bescherming persoonsgegevens en de strafrechtbepaling die het afluisteren en aftappen van communicatie verbiedt“, laat Van Daalen weten.

KPN bracht eerder deze week naar buiten dat ze mobiel internetverkeer anders willen belasten. Voor gebruik van VoIP moet extra betaald worden. KPN onderbouwde dit met cijfers, door aan te geven dat 85% van de huidige Hi-klanten gebruikmaakt van WhatsApp. Hoe ze die gegevens hadden vastgesteld, werd niet verteld. Maar op een bijeenkomst voor investeerders liet directeur Mobiel Internet Marco Visser van KPN weten dat het gebruik geanalyseerd kan worden. Dat is te zien in een videostream (na 3:33 minuten) of te beluisteren in deze (Flash-gebaseerde) audiostream:


  kooptip  

KPN introduceert deze zomer nieuwe abonnementsvormen, waarbij extra kosten gelden voor diensten zoals VoIP. Met Deep Packet Inspection zou KPN kunnen zien wanneer je zo’n dienst gebruikt. DPI is echter omstreden, omdat niet alleen het soort data wordt achterhaald, maar de inhoud van de pakketjes wordt ook geanalyseerd. Van Daalen van Bits of Freedom wil actie vanuit de overheid:

“De politiek moet dit hard aanpakken. Binnenkort worden wijzigingen in de telecomwet besproken, dat lijkt me een aangewezen moment. En het CBP (College bescherming persoonsgegevens moet aangeven op welke punten KPN de Wbp overtreedt.”

Bits of Freedom heeft klanten inmiddels opgeroepen om aangifte te doen tegen KPN.

KPN ontkent echter dat het mobiele internetverkeer van klanten is geanalyseerd. Ze stellen

KPN heeft het soort dataverkeer geanalyseerd om de opkomst van de applicatie WhatsApp in kaart te brengen, waarbij DPI is gebruikt. KPN kijkt niet naar de inhoud van berichten. KPN onderzoekt op dit moment of alle regels met betrekking tot het bewaren van analyse gegevens zijn nageleefd.

Marktonderzoeksbureau GfK beweerde onlangs echter, dat alle operators al gegevens van hun klanten analyseren en dat al behoorlijk goed op orde hebben.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.