Luke MansfieldAndroidPlanet sprak met Luke Mansfield van het Europese productinnovatieteam van Samsung, over de ontwikkelingen in de mobiele markt en hoe Samsung hierop inspeelt. Het team van Mansfield bestaat uit experts die klantengedrag onderzoeken om er op die manier achter te komen welke wensen en verwachtingen consumenten in diverse landen hebben van technologie.

“De hartslagmeter en het feit dat bijvoorbeeld de Samsung Galaxy S5 stof- en waterdicht is, komt voor uit het onderzoek waarmee wij dagelijks bezig zijn”, aldus Luke. Ook bedacht zijn team Easy Phone Sync, waarmee iPhone-gebruikers gemakkelijk hun bestanden, muziek en contacten kunnen overzetten, wat de overstap naar een Samsung-telefoon gemakkelijker moet maken.


  kooptip  

De stem van Europa

Het Europese productinnovatieteam is ongeveer een derde van zijn tijd bezig met het bedenken en ontwikkelen van slimme oplossingen voor mobiele apparaten. Maar ook andere productcategorieën zoals huishoudelijke apparatuur, tv’s, laptops en camera’s komen aan bod. “Je kunt ons zien als de stem van Europa binnen Europa. We onderzoeken focusgroepen in verschillende landen om te zien waar zij tegenaan lopen in het dagelijks leven en kijken hoe onze innovaties kunnen helpen om problemen en ongemakken te verhelpen. We bezoeken ze thuis, onderweg en op het werk om een goede indruk van hun leven te krijgen.”

ideas room Samsung

Voor alle Samsung-producten wordt op deze manier in ieder geval onderzoek gedaan in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en in mindere mate Nederland en België. “Er zijn grote verschillen tussen Europese landen; Estland is bijvoorbeeld veel minder dicht bevolkt dan het Verenigd Koninkrijk. Afstanden zijn daar groter, maar ook de ruimte die mensen tot hun beschikking hebben. Dat heeft invloed op de producten die we in dat land uitbrengen.”

Overtuigen met innovatie

De beperkte accuduur van mobiele apparaten is een uitdaging waar veel consumenten en dus ook Luke’s team mee te maken hebben. “Als de batterij van een smartphone onder de 10 procent duikt, levert dat bij veel (vooral vrouwelijke) gebruikers stress op. De Ultra Power Saving-modus bij de Galaxy S5 schakelt het beeld naar zwart-wit en zorgt ervoor dat je er nog flink wat uurtjes gebruik uit kunt persen.” Daarnaast was er Samsung veel aan gelegen om de S5 waterdicht te maken. “Maar het toestel heeft nog steeds hetzelfde dunne design, waarbij het gemakkelijk is om de simkaart, geheugenkaart en de accu te verwisselen.”

Galaxy S5 Luke Mansfield

De tech-community is volgens Luke erg gepassioneerd over de nieuwste snufjes op het gebied van hard- en software. “De snelheid van de processor, de schermresolutie en alle mogelijkheden van smartphones worden steeds uitgebreider, maar de meeste gebruikers hebben juist behoefte aan een robuust toestel dat gemakkelijk in gebruik is. De grootste uitdaging die de industrie als geheel heeft, is het behapbaar maken van alle functies die toestellen bieden.” Luke’s team heeft als doel potentiële klanten enthousiast te maken over innovaties waar ze ook daadwerkelijk wat aan hebben. “Iemand een toestel tonen dat meer gebruiksgemak biedt, is niet genoeg om hem of haar te overtuigen om 600 of 700 euro uit te geven om het te kopen.”

S Health

“De vingerafdrukscanner is een fijne feature van de Galaxy S5, maar het zal niet het enige zijn die klanten over de streep trekt om het toestel aan te schaffen. Dat het toestel meer robuust is en tegen stof en water kan, is iets waar gebruikers op de lange termijn meer aan hebben.”

Samsung focust dit jaar meer op fitness en het bijhouden van activiteiten dan voorheen, wat blijkt uit de Gear Fit, de vernieuwde S Health-app en de hartslagmeter op de Galaxy S5. “We merken dat gebruikers meer bewust zijn van hoeveel ze bewegen. We zien ook dat als je mensen stukjes data geeft, ze al gauw meer willen weten en vragen beginnen te stellen.”

“Die datahonger is erg interessant, temeer omdat gebruikers in toenemende mate hun progressie willen vergelijken met vrienden, familie en kennissen.” Het is volgens Luke aan Samsung de taak om data te bieden die gebruikers helpt zichzelf te verbeteren.

Gear 2: betere accuduur en compatibiliteit

“Je moet mensen de voordelen van innovaties laten zien. Als ik in een gezelschap mijn Gear gebruik, zien m’n vrienden hoe ik meldingen, berichten en gesprekken negeer met een enkele veegbeweging op het horloge. Dat is een stuk socialer dan wanneer ik mijn telefoon uit mijn broekzak haal en op het beeld kijk. Als ze de voordelen zien, willen ze ook een Gear.” De Gear 2 is volgens Luke op meerdere fronten verbeterd. “De camera bevindt zich nu net boven het display in plaats van op de polsband, waardoor deze minder opvalt. Daardoor zijn de bandjes nu te verwisselen. Verder maakt de homeknop het bedienen van het horloge gemakkelijker en zorgt het nieuwe besturingssysteem (Tizen OS) voor een betere accuduur en compatibiliteit.” Op de vraag of Gear smartwatches in de toekomst met niet-Samsung toestellen gaan werken, geeft hij het volgende antwoord: “Ik weet niet hoe onze roadmap eruit ziet, maar ik ben ervan overtuigd dat dit inderdaad het geval wordt.”

Gear 2Sowieso is compatibiliteit iets waar Luke’s productinnovatieteam dagelijks mee bezig is. “Het uiteindelijke doel is dat alle producten in je huis dezelfde ‘taal’ spreken en goed met elkaar kunnen samenwerken. Het is bijvoorbeeld handig om een melding te krijgen als je (af)was klaar is, zodat je direct actie kunt ondernemen.” Voor smartphones liggen er dan ook, zo betoogt Luke, interessante mogelijkheden om te dienen als afstandsbediening voor ons leven.

Lees meer over Samsung

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.