Vijf grote uitgevers hebben de handen ineen geslagen om een tijdschriftendienst via de Android Market te lanceren, onder de naam Next Issue Media. Een vroege preview staat nog voor deze week gepland. De service komt echter alleen beschikbaar voor mensen met een Samsung Galaxy Tab, die gebruik maken van het Verizon-netwerk. Alleen zijn kunnen de tijdschriften kopen, omdat ze via de vCast-applicatiewinkel worden aangeboden. Vier van de vijf uitgevers gaan al meteen beginnen met de verkoop van tijdschriften:
- Esquire en Popular Mechanics van uitgever Hearst
- Fitness en Parents van uitgever Meredith
- The New Yorker van uitgever Conde Nast
- Fortune en Time Magazine van uitgever Time Inc.
De vijfde partner is News Corp. van de roemruchte Rupert Murdoch, maar dit bedrijf brengt geen printmagazines uit. Next Issue Media kondigde vorig jaar aan dat ze begin 2011 de dienst zouden lanceren, maar het liep blijkbaar iets uit. Misschien heeft dat te maken met de heisa die is ontstaan rondom Apple’s iTunes-tijdschriftabonnementen. Apple verplicht de uitgevers om vanaf eind juni alle tijdschriftn ook via een in app-aankoop aan te bieden. Dat betekent dat ze 30% moeten afdragen aan Apple. Next Issue Media is iets soortgelijks van plan, maar ze beloven dat de tijdschriftuitgevers “minstens 70 procent” krijgen. De toestelmakers of operators delen de rest van het bedrag met het consortium.
Lees verder na de advertentie.
Next Issue wordt een soort Hulu voor magazines genoemd (Hulu is een bekende on-demand videodienst in de Verenigde Staten, waarmee je ook actuele tv-series kunt kijken). In tegenstelling tot Apple’s systeem krijgen de deelnemers van Next Issue Media volledige toegang tot de abonneegegevens, zodat ze er bijvoorbeeld marketingacties op los kunnen laten. Bij Apple geeft 50% van de klanten toestemming om hun gegevens door te spelen naar de uitgever. Grote uitgevers zoals Bloomberg, CondĂ© Nast en Hearst doen er echter al aan mee.