Navigatie is voor veel Android-gebruikers een handige en veelgebruikte optie. Het nadeel is echter dat de navigatie-mogelijkheid stopt zodra je je binnen een gebouw bevindt. Vooral in een groot kantoorgebouw of een winkel zou een vorm van navigatie met behulp van je Android-telefoon erg handig kunnen zijn. De Britse supermarktketen Tesco is nu in de Tesco Extra-vestiging in Romford (Noord-Oost Londen), gestart gestart met zogenaamde ‘in-store satnav’. Het betreft nog een gesloten beta, maar de eerste resultaten zijn volgens Tesco veelbelovend.
De Android-app van Tesco biedt klanten de mogelijkheid hun boodschappenlijst in te voeren en te delen met andere gebruikers. Wanneer je in de winkel bent worden de producten op het lijstje in een 3D-kaart van de betreffende winkel weergegeven. Vervolgens kun je een route plannen die je zo optimaal mogelijk langs alle producten op je boodschappenlijstje voert. Het is niet bekend of er ook gesproken aanwijzingen gegeven worden, maar gezien het feit dat dit voor geluidsoverlast en verwarring bij andere navigerende klanten kan zorgen, lijkt het onwaarschijnlijk.
Lees verder na de advertentie.
Tesco heeft helaas niet bekendgemaakt welke techniek er achter de app schuil gaat. De Tesco Android-app zorgt er voor dat je niet meer naar een bepaald product hoeft te zoeken, maar zal als onverwacht neveneffect tot gevolg kunnen hebben dat klanten minder impuls-aankopen doen. Je wordt immers direct van product naar product gestuurd en loopt niet meer door een winkel te dwalen waardoor je producten tegenkomt, die je wellicht helemaal niet nodig hebt. Misschien gaat Tesco wel de wekelijkse aanbiedingen als POI aan de app toevoegen of speciale product-ontdekkingsroutes.
De mogelijkheden lijken in ieder geval divers en de voordelen voor de klant zijn duidelijk. Het wachten is nu op een Nederlandse super die eigen winkelnavigatie uitbrengt. Kom je binnenkort nog bij de Tesco Extra-vestiging in Romford, meld je dan via het Tesco bedrijfsblog aan voor de beta.
Via o.a. Thinq