Instagram Stories krijgt foto- en videoreclames (die je kunt overslaan)
Lars Paymans

Instagram
Instagram Gratis

Instagram heeft een nieuwe manier gevonden om geld te verdienen: binnenkort worden er Instagram Stories reclames aan je overzicht toegevoegd. Gelukkig kun je ze vooralsnog gemakkelijk overslaan.

Instagram Stories reclame onthuld

Al meer dan 150 miljoen mensen maken dagelijks gebruik van Instagram Stories, wat voor het sociale netwerk reden genoeg is om er advertenties aan toe te voegen. Vanaf deze week doen dertig verschillende partijen mee aan het testen van deze reclames, waaronder Netflix en AirBNB. Daarna duurt het een paar weken tot ook andere adverteerders mee kunnen doen.

Instagram Stories reclame

De Instagram Stories reclame duikt vanzelf op als jij door je Stories aan het bladeren bent. Vooralsnog verschijnen de advertenties in twee soorten: foto’s en video’s. De fotoreclames verschijnen vijf seconden in beeld, terwijl de video’s maximaal 15 seconden duren en automatisch geluid afspelen. Gelukkig kun je beide reclames vroegtijdig afbreken door op het scherm te tikken, aldus TechCrunch.

Of het in de toekomst ook mogelijk blijft om de reclames op deze manier over te slaan, is nog maar de vraag. Zo zou Instagram overwegen om je met een druk op de reclame door te sturen naar de website van de adverteerder.

Snapchat koos bewust een andere weg

Instagram heeft de Stories-functie (die halverwege 2016 verscheen) duidelijk gebaseerd op Snapchat Stories, zowel wat de naam als het design en de functies betreft. Het is dan ook extra opvallend dat Instagram er wel voor kiest om advertenties in dit deel van de app te tonen. Eind oktober koos Snapchat er namelijk juist voor om de reclames abrupt uit de Snapchat Stories te halen en voortaan gesponsorde lenzen aan te gaan bieden.

Lees het laatste nieuws over Instagram

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.