Instagram is begonnen met het uitrollen van de beruchte niet-chronologische Instagram tijdlijn in zes landen, waaronder Nederland. Dit zorgt ervoor dat de meest foto’s op je Instagram-tijdlijn niet automatisch meer bovenaan staan.
Deze nieuwe functie van Instagram kon tijdens de aankondiging ervan op veel kritiek rekenen, omdat je hierdoor zelf op zoek moet gaan naar de meest recent geposte foto. Posts die veel likes krijgen, hebben nu een prominentere positie. De nieuwste kiekjes staan dus niet automatisch meer bovenaan als je de app opstart.
Lees verder na de advertentie.
Niet-chronologische Instagram tijdlijn
Een algoritme bepaalt voortaan welke plaatjes bovenaan in je tijdlijn komen te staan. Handig voor mensen die niet zo vaak hun Instagram-feed checken, maar een nadeel voor fanatieke gebruikers van het sociale netwerk. Instagram hoopt met deze nieuwe tijdlijn ervoor te zorgen dat mensen de beste posts minder vaak mislopen.
In een blogpost legt Instagram de keuze voor de tijdlijn uit. “Mensen missen op dit moment gemiddeld 70 procent van de inhoud in hun overzichten.” Door de tijdlijn niet meer chronologisch te maken krijg je volgens Instagram als eerste de berichten te zien ‘waar jij om geeft’. De niet-chronologische tijdlijn van Instagram valt goed te vergelijken met die van Facebook, die ook de populairste berichten automatisch bovenaan zet.
De niet-chronologische tijdlijn wordt geleidelijk uitgerold naar gebruikers in Nederland, Finland, Ierland, Nieuw-Zeeland, Singapore en Venezuela. Omdat het om een geleidelijke uitrol gaat, kan het zijn dat de nieuwe tijdlijn bij jou nog niet zichtbaar is. Uiteindelijk komt de functie in heel de wereld beschikbaar.
Lees het laatste nieuws over Instagram
- Dit is waarom Android-foto’s soms lelijk zijn (en hoe je dit oplost) (28-11)
- Nieuwe keuze op Facebook en Instagram: gratis gebruiken of abonneren? (9-11)
- Kan iemand op Instagram zien of je een screenshot maakt? (7-11)
- Zo komt AI naar Instagram, WhatsApp en Facebook (10-10)
- Android-tips: Zo stop je automatisch afspelende video’s (6-5)