linkedin_logoLinkedIn heeft de mobiele apps vernieuwd en ze een ander uiterlijk gegeven. De apps zijn meer gericht op content en personalisatie en minder op het opzoeken van cv-gegevens. Bij het openen van de app zie je voortaan een nieuwoverzicht met veranderingen in je netwerk en artikelen die mensen uit je netwerk hebben gedeeld. Het ziet er meer dan ooit uit als een magazine, waar je dagelijks even doorheen wilt bladeren. Dat is overigens ook de insteek van LinkedIn: mensen moeten een reden hebben om de app dagelijks even op te starten. Om dit te onderstrepen nam LinkedIn onlangs al de makers van de nieuwsapp Pulse over.

Het is in de app makkelijker gemaakt om in de berichtenstroom deel te nemen aan gesprekken, door likes plaatsen en reageren. Het homescherm met vierkante blokjes heeft plaats gemaakt voor een lijst met updates en afbeeldingen. Mensen staan daarbij centraal en de overbodige navigatie is achterwege gelaten. Links van de berichtenstroom is een navigatiemenu verstopt, die je tevoorschijn haalt zoals je bij de Facebook-app gewend bent. Dit menu geeft toegang tot groepen, contacten en vacatures. Je kunt dit naar eigen smaak aanpassen. Van alle bezoeken aan LinkedIn vindt tegenwoordig 27 procent via mobiel plaats, dus het was logisch om meer nadruk op het toegankelijk maken via de apps te liggen. Het beschikbaar stellen in meerdere talen (waaronder nu dus Nederlands) is ook een logische stap: meer dan 64 procent van de LinkedIn-bezoekers zit buiten de VS.

Downloaden: Linkedin (gratis)