Eén van de meest populaire Android-spellen is Pocket Legends. De ontwikkelaar van het spel laat weten dat Android veel winstgevender is dan de iOS-versie. Dit komt in eerste instantie door het feit dat meer Android-gebruikers het spel downloaden dan iOS-gebruikers. Dagelijks installeren ruwweg 9.000 Android-gebruikers Pocket Legends, tegenover 3.000 tot 4.000 iOS-gebruikers. Ook de dagelijks activiteit op Android is hoger. Meer mensen zijn bereid om goud of andere items met echt geld te kopen. Opvallend, want het is makkelijker om in-app-aankopen te doen in de iOS-applicatie dan in de Android-applicatie.

Het verhaal van Spacetime Studios komt niet uit de lucht vallen. Vaker geven ontwikkelaars aan dat Android winstgevender is. Kijk naar Rovio, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de populaire game Angry Birds. De eerste paar maanden verdienden zij meer dan één miljoen dollar per maand met de Android-versie.

Belangrijk om te onthouden is dat een succesvol iOS-concept niet één op één naar Android te porten is. Kijk maar naar Doodle Jump, een spel dat zeer populair is in Apple’s App Store, terwijl de game matige verkoopcijfers heeft in de Android Market. Ik merk zelf dat betaalde games niet populair zijn in de Android Market, terwijl betaalde games wel goed worden verkocht in Apple’s App Store. Dit komt vooral door de matige afhandeling van betalingen. Gebruikers kunnen in de Android Market alleen met een (virtuele) creditcard betalen. Ontwikkelaars die een spel voor Android willen ontwikkelen, doen er goed aan om het freemium-model toe te passen: een applicatie gratis aanbieden en op een andere manier geld verdienen, bijvoorbeeld met advertenties of – net als Spacetime Studios – met een in-app-aankoopsysteem van bijvoorbeeld PayPal.

Wie geïnteresseerd is in harde cijfers, die kan een bezoekje brengen aan de website Phandroid.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.