Opinie: een jaar met meditatie-app Headspace
Erwin Vogelaar

Headspace

Gratis

Onze score

8,5

Het wordt wel eens vergeten, maar ook voor je geestelijke gezondheid zijn apps verkrijgbaar. Erwin gebruikte een jaar Headspace, en deelt zijn ervaringen.

Een jaar Headspace: mediteren met een app

Bij gezonder leven denken we al snel aan lichamelijke gezondheid, zoals meer bewegen, beter eten en zorgen dat je genoeg slaapt. Wat we dan vergeten is het belang van geestelijke gezondheid. Daar aan werken kan tegenwoordig ook met verschillende apps in de Play Store, waarvan Headspace de meest bekende is.

Het idee achter Headspace en de vergelijkbare apps, is dat je begeleid wordt in korte meditatiesessies. Dat klinkt wellicht wat zweverig, maar dat is absoluut niet het geval. Het idee is namelijk dat je voor een korte periode je focus volledig op je ademhaling legt zodat je hoofd tot rust komt. Denk maar eens na hoe zelden jij je hoofd de ruimte geeft om even niets te doen. Er is altijd wel iets op je smartphone, op de televisie of iemand die tegen je praat.

een jaar headspace

Rust zoeken

Daar werd ik mij pas bewust van na mijn eerste sessies met Headspace. Na een meditatie word je gevraagd om je gedachten de vrije loop te laten en toen merkte ik pas hoe druk mijn hoofd de hele dag is. Het trainen van je hoofd is in deze drukke wereld net zo belangrijk om fit te blijven als sporten.

Headspace beviel direct goed. Mediteren zal vast niet voor iedereen zijn, maar als je het wil proberen dan maakt deze app het concreet en praktisch. Door de duidelijke uitleg is het altijd helder wat je moet doen. Zo legt begeleider Andy bijvoorbeeld uit dat het heel normaal is als je gedachten afdwalen. Je hoeft die gedachten ook niet weg te duwen, maar er enkel bewust van zijn dat je ze hebt en je weer focussen op de ademhaling.

Tien minuten

Je kiest zelf hoelang je per sessie wil zitten. Tien minuten is de kortste optie en goed tussendoor te doen. Ik heb zelfs regelmatig een sessie in de stiltecoupé van een trein gedaan. Je moet dan wel goed timen dat de trein niet binnen tien minuten bij een station aankomt en hopen dat de conducteur niet ondertussen langskomt, want anders is je concentratie zo weer weg.

De app heeft verschillende ‘packs’ om te volgen, denk aan ‘anxiety’, ‘creativity’ en ‘focus’. Elke pack is opgedeeld in lessen. Dat betekent in de praktijk dat je heel langzaam nieuwe dingen leert om in je meditatie te gebruiken. De ene pack gebruikt daar bijvoorbeeld visualisatietechnieken voor, terwijl je in de andere pack voornamelijk bezig bent met de gedachten die opkomen tijdens het focussen op de ademhaling.

een jaar headspace

Klaar na een jaar

Headspace was in het jaar dat ik de app heb gebruikt onmisbaar. Ik heb gemerkt dat meditatie onmisbaar is en ik heb meer over mijzelf geleerd. Ik ga daarom zeker verder met mediteren, maar dan wel zonder Headspace. De packs die ik wilde doen heb ik gedaan. Zeker de pro-packs, waarin de prettige begeleidende stem enkel de sessie start en eindigt, bereiden je voor om solo verder te gaan en dat doe ik nu ook.

Daarom moet je goed nadenken of je direct een abonnement voor het leven aangaat op Headspace, want er is een kans dat je de app op een gegeven moment niet meer nodig hebt. Wel zijn deze en soortgelijke meditatie-apps iets wat we je zeker aanraden als je in het nieuwe jaar gezonder wil zijn. Denk alleen niet dat dit even een makkelijke manier is om wat zenpunten te scoren. Net als je lichaam trainen, gaat hier werk in zitten. Je moet het volhouden en regelmatig momenten nemen waarin je alles opzij zet.

Download Headspace in Google Play (gratis)

Lees ook: Hoe meditatie-apps op je smartphone je helpen om zen te worden

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.