Nieuwe PluhZ-app helpt je op weg bij gezondheidsvraagstukken
Redactie

Pluhz
8
Pluhz Gratis

PluhZ startte drie jaar geleden met een website waar bezoekers aan deskundigen medische en andere gezondheidsvragen kunnen stellen. Nu zijn er ook apps voor Android en iOS  gelanceerd.

De goede kant op

Oprichters Robert Weij, Ellen van der Geest en Lianne Bolleboom willen met PluhZ zorgverstrekkers en -afnemers dichter naar elkaar toebrengen, om mensen de goede kant op te sturen en drempels weg te nemen. Via de app kun je 24/7 vragen stellen over gezondheid en de zorg, waarna je binnen 24 uur een reactie krijgt.

We vroegen  aan oprichter Robert Weij hoe het zit wanneer mensen een serieus probleem tentoonspreiden. Volgens hem is nooit de bedoeling dat er via de app een behandelovereenkomst wordt aangegaan. Robert: “Wij helpen mensen vooral op weg. Alle ruim 100 specialisten van  PluhZ zijn werkzaam in de zorg, onder meer als huisarts, medisch specialist, jurist of kraamverzorgende en kunnen  op basis van ervaring signaleren of er sprake is van een ernstige situatie.”

“We kennen alle mensen via ons netwerk. Het belangrijkste is dat iedereen werkzaam is in de zorg in een (zorg)instelling. Gepensioneerden of studenten kunnen dus niet bij ons aan de slag. Wij controleren altijd wat een zorgverlener doet.”

Privacy

PluhZ is beveiligd, er kunnen bijvoorbeeld geen screenshots gemaakt worden, zodat privacygevoelige informatie  niet zomaar op straat komt  te liggen. De app maakt  het benaderen van een zorgprofessional erg laagdrempelig. Naast advies in de medische sfeer kun je ook terecht voor coaching, bijvoorbeeld wanneer je een gezondere lifestyle wilt oppakken of advies wilt over een het rennen van een marathon.

Radioloog Dr. Theo de Rooij: “Je merkt dat patiënten achteraf toch nog vragen hebben die ze niet snel beantwoord kunnen krijgen via de huidige kanalen. De app maakt dit dan toch mogelijk. Prettig voor de patiënt, maar ook nuttig voor de specialist. Problemen worden op deze manier veel sneller geïdentificeerd en de behandeling kan bijgestuurd worden.“

Spierpijn

PluhZ  is een maand gratis uit te proberen. Wil je daarna advies blijven krijgen, dan betaal  je 9,99 euro per maand. Android Planet nam de proef op de som en stelde een redelijk basic vraag: Wat kun je doen tegen erge spierpijn? We krijgen binnen een uur antwoord van Arthur, volgens zijn profiel triage-verpleegkundige en coach en zijn LinkedIn-profiel lijkt dit te bevestigen.

Tot zover betrouwbaar dus. Volgens zijn antwoord kunnen we  het beste in beweging blijven  om de  spieren goed warm te houden. Daarnaast kan het smeren van spierbalsem worden overwogen. Natuurlijk was de vraag niet heel moeilijk, maar het antwoord lijkt niet zomaar uit de lucht gegrepen te zijn. Bovendien mag je  van Arthur altijd terugkomen, mocht je meer vragen hebben. Bij serieuze problemen is het echter altijd aanbevolen om  contact te zoeken met je huisarts.

PluhZ is gratis te downloaden via Google Play en is  8,3MB groot. Om de app te gebruiken is Android 4.2 of hoger vereist.

Download PluhZ in Google Play (gratis)

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.