logo2Dizzler voor Android is een zogenaamde music on demand-dienst. Dat betekent dat je via een zoekopdracht een lijstje met beschikbare nummers van je favoriete artiest krijgt voorgeschoteld. In deze mini-review een blik op de (on)mogelijkheden die Dizzler te bieden heeft. De database van Dizzler omvat meer dan drie miljoen albums, dus grote kans dat er voor ieders smaak wat te luisteren valt.

Na het starten opent Dizzler met een overzichtelijk scherm met bovenin tabbladen. De tabbladen zelf hebben de titels Search, Browse, en Player.

Het Search-tabblad geeft toegang tot de enorme muziekdatabase van Dizzler. Door eenvoudigweg de naam van een artiest op te geven krijg je een lijst met alle nummer die van de betreffende artiest aanwezig zijn. Selecteer je favoriete nummer en de Player opent automatisch en begint met afspelen. Uiteraard kun je ook op een specifiek muzieknummer op titel zoeken. Het Browse-tabblad geeft een overzicht van de meestgezochte artiesten, nummers en genres. Deze lijst zal dus voortdurend automatisch worden aangepast.

De player biedt weinig mogelijkheden, alleen start en stop. Het is niet mogelijk naar het volgende of vorige nummer te gaan. Hier zit ook gelijk een minpunt van Dizzler: je kunt geen playlists aanmaken. Na elk nummer stopt Dizzler en dat is jammer want het programma blijft wel gewoon op de achtergrond doorlopen en is  door middel van een icoon in je notificatiebalk weer op te roepen.

browse  resultaten

Conclusie Dizzler

Dizzler is een aardig begin van een concept dat best kan aanslaan. Met name het ontbreken van playlists is een nadeel, wat echter in versie twee opgelost gaat worden. Het moet dan mogelijk worden om op je PC een playlist te maken, die je op je Android-telefoon kunt gebruiken. De geluidskwaliteit van het aangeboden materiaal is redelijk, maar niet beter dan radiokwaliteit. Uiteraard is dit ook afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding die je gebruikt (3G of WiFi). Voordeel van Dizzler is dat de database behoorlijk wat minder bekende artiesten bevat.

Dizzler is gratis te downloaden in de Android Market. Een PC-versie is beschikbaar via Dizzler.com

player