galcon androidGalcon is één van de beste spellen voor de iPhone. Onze harten maakten een sprongetje toen het spel in de Android Market verscheen. Eindelijk galactische oorlogen uitvechten op ons favoriete besturingssysteem: fantastisch! Nu – twee weken later – zijn we iets minder enthousiast. Galcon is een exacte kopie van de iOS-versie met enkele schoonheidsfoutjes. Overigens geeft de ontwikkelaar dit in een mailtje naar ons doodleuk toe. “Je wilt een review schrijven? Speel het dan op de iPod touch en doe alsof je het op een Android-toestel aan het spelen bent.”

Algemeen

In Galcon moet je met jouw leger ruimteschepen andere legers uitroeien. Je begint op één planeet met 100 ruimteschepen. Hoe groter de planeet, des te sneller groeit je leger. Met het leger kun je andere planeten veroveren. Dit kost ruimteschepen, maar uiteindelijk verdien je het weer terug door de planeet te bezetten. Dan groeit je leger namelijk.

Als je leger groot genoeg is, kun je vijanden aanvallen. Is het leger van de tegenstander klein, dan moet je hem gemakkelijk kunnen verslaan. Is het leger van de tegenstander groot, dan kan het resulteren in een spannend gevecht. Zorg dat je planeten van de tegenstander verovert en ga naar huis met de overwinning.

Er zijn verschillende modi, zoals Classic, Vacuum (geen tegenstander, je moet alle planeten veroveren binnen een bepaalde tijd), Stealth (je ziet de ruimteschepen van de tegenstander niet), Beast (de tegenstander begint met een heleboel planeten, jij met eentje) en 3 Way (twee tegenstanders in plaats van één tegenstander).

Hieronder een video van de gameplay op de iPad. Op een Android-toestel ziet het er allemaal iets compacter uit, maar de video hieronder geeft een goed beeld van hoe de gameplay werkt.

Multiplayer

Galcon komt pas tot leven in de multiplayer-modus. Neem het op tegen één of drie echte tegenstanders. Je vindt snel andere spelers, waardoor je binnen een paar minuten aan het spelen bent. Het is leuk om met z’n vieren te spelen, omdat dit Galcon een andere dimensie geeft. Stel, A valt B aan, dan valt tegenstander C het verzwakte leger van A aan. Uiteindelijk gaat D er met de winst vandoor. Het draait allemaal om timing. Te vroeg of te laat aanvallen kan resulteren in verlies. Zorg dat je een goede verbinding hebt, anders dan hapert het spel.

Poort

Wij konden merken dat Galcon een poort is van de iPhone-versie. Zo zijn de planeten in Galcon niet rond, maar ovaal. Blijkbaar heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om het beeld simpelweg iets uit te trekken. Jammer, want hierdoor ziet de applicatie er niet zo mooi uit op Android-telefoons. “Aangezien Galcon voor Android een exacte poort is van de iPhone-versie (480×320) is het beeld vervormd”, zegt ontwikkelaar Phil Hassey. “Dit is de kostprijs als je een platform bent zonder standaard grootte of aspectratio’s.”

Normaal gebruiken wij het Swype-toetsenbord om tekstvelden in te vullen, maar op één of andere manier werkte deze invoermethode niet bij Galcon. Het lukte niet om onze inlognaam en wachtwoord in te vullen. Pas toen we het standaardtoetsenbord gebruikte, werkte Galcon mee. Dit is ondertussen opgelost met de nieuwste versie, zo staat op het weblog van Phil Hassey.

Jammer dat Galcon grafisch tegenvalt door de ovale planeten, maar goed, voor de rest is het een prima spelletje voor op je Android-toestel. De applicatie kost twee euro en voor dat geld krijg je een fantastisch spel. Vooral de multiplayermodus is de moeite waard. Ben je overgestapt van de iPhone naar een Android, en is Galcon één van je favoriete spellen? Koop Galcon dan direct! Nog nooit Galcon gespeeld? Probeer dan eerst de gratis demo op je computer.

Cijfer: 7