RumbleRumble wordt op dit moment door meer dan twee miljoen gebruikers gespeeld. De game staat op de eerste plek in de Google Play Store en is momenteel de nieuwe Android-gamehit na Wordfeud en Draw Something. Maar gaat Rumble de koppositie langer behouden dan zijn voorgangers?

Het spel

Rumble is simpel gezegd een woordzoeker. Je speelt tegen anderen en moet binnen twee minuten zo veel mogelijk Nederlandse woorden in een letter-overzicht swipen. In totaal speel je drie rondes en het totaal van die drie rondes telt als je uiteindelijke score. Je mag zelf bepalen tegen wie je speelt, maar je kunt Rumble ook automatisch een tegenstander laten selecteren. De drie rondes hoeven niet per se achter elkaar gespeeld te worden, waardoor je tegen verschillende tegenstandsters bezig kunt zijn. Rumble houdt bij wat je hoogste rondescore, spelscore en woordenaantal is en de game geeft een overzicht van je voltooide spellen.

Het swipen van gevonden woorden is echt een genot om te doen. Dit komt met name door de leuke geluiden in Rumble. Je hoort geluidseffecten wanneer je een letter selecteert en het geluid wordt hoger naarmate je meer letters toevoegt. Als het woord niet bestaat of je het woord al hebt geraden, hoor je tevens een herkenbaar geluidseffect. Hoe hoger de waarde van het woord, hoe blijer het geluidje.

De letters kunnen ook speciale bonussen hebben, zoals double letter, triple letter, double word en triple word. Dit betekent dat de waarde van een letter of de totale waarde van het woord wordt verdubbeld of verdriedubbeld. In de eerste ronde komen dit soort bonussen maar weinig voor, maar in de laatste ronde kun je echte knallers van woorden swipen.

Design

Rumble is zeer goed ontworpen en oogt vrolijk en prettig. Dit komt voornamelijk door het kleurgebruik en de grijze achtergronden die de verschillende spellen markeren. Je hebt als gebruiker maar weinig instellingen, maar het is wel mogelijk om het geluid uit te zetten en je account aan te passen. Een leuk onderdeel van je account aanpassen in de toevoeging van geinige avatars, waardoor je profiel toch een persoonlijke tintje krijgt. Ook het score-overzicht mag worden bejubeld: net als in een echte spelshow zie je duidelijk de verschillen door de balken naar score-aantal te laten weergeven.

Online

In Rumble kun je vrienden op basis van username toevoegen en een spel starten. Mocht je niemand met Rumble kennen, kun je altijd een potje tegen een willekeurige speler beginnen. Rumble zoekt dan automatisch een tegenstander. Het is mogelijk om met andere spelers te chatten en de persoonlijke avatars fleuren de potjes Rumble en het score-overzicht op.

Na elke ronde kun je zien welke woorden jij en je tegenstander hebben gevonden. Deze woorden worden op basis van puntenaantal getoond. Hierdoor zie je precies welke woorden je hebt gemist en waar ze stonden. De gespeelde potjes worden bewaard en als je toch nog even wilt oefenen is er ook een handige oefen-modus.

Rumble draait niet om de meeste woorden vinden, maar om de meeste punten scoren. Het is een uitermate verslavend spelletje dat je door de hoge speelintensiteit opnieuw blijft spelen. De sociale integratie zou nog een stuk beter kunnen, zoals het tweeten van uitslagen of het doorzoeken van je Facebook- en Gmail-contacten om vrienden te vinden. Het enige nadeel is dat Rumble niet in een gratis versie komt, waardoor je bent genoodzaakt om 2,50 euro te betalen. Dat is nog te overzien, maar een proef-versie of een met advertenties ondersteunde app zou de gebruikersaantallen zeker ten goede komen.

Op dit moment updaten de ontwikkelaars Rumble nog regelmatig. Dat was de grote fout van Draw Something, waar je vaak dezelfde onderwerpen moest tekenen. Net als Wordfeud wordt Rumble actief ondersteund. En dat is een goed teken. Een nog beter teken is dat de game al uitermate goed in elkaar steekt. Want die 2,50 euro stelt eigenlijk niets voor als je de uren Rumble-vermaak bij elkaar optelt.

Download: Rumble (€ 2,50)