scvngrGoogle Ventures stopte recent $4 miljoen in SCVNGR, een locatiegebaseerd gamesplatform dat ook op je Android-toestel te gebruiken is. De Android-applicatie verscheen een paar dagen geleden in de Android Market en maakt duidelijk dat het een incheckdienst zoals Foursquare is, gekoppeld aan spelletjes en andere opdrachten. In de werkelijke wereld moet je een scavenger hunt (speurtocht, vandaar de naam SCVNGR) uitvoeren waarbij je via je mobiele telefoon raadsels oplost en aanwijzingen zoekt.

Tot nu toe werd SCVNGR vooral in musea, universiteiten en bedrijven gebruikt, bijvoorbeeld bij teambuilding-sessies. Bedrijven betalen SCVNGR om zo’n sessie te kunnen doen; ze zouden al meer dan 600 betalende klanten hebben. Nu is het plan dat ook de gewone gebruiker ermee aan de slag gaat. Helaas licht de focus daarbij in eerste instantie op de VS. Je zult dus een Amerikaanse operator op je toestel moeten faken om de applicatie vanuit Nederland vanuit de Market te kunnen installeren.

Kom je bijvoorbeeld in de kledingwinkel American Apparel, dan moet je inchecken en opdrachten uitvoeren, zoals het maken van een foto van de winkel. Een andere opdracht is om jezelf de fotograferen in een stijlvolle pose naast een van de paspoppen. Als je vijf opdrachten uitvoert verdien je de Fashionista-badge. De overeenkomst met Foursquare is al meteen duidelijk, maar SCVNGR richt zich in eerste instantie op de VS. Er zijn 20 miljoen locaties waar je kunt inchecken.

scvngr scavenger hunt

Oprichter Seth Priebatsch denkt zich toch van Foursquare te kunnen onderscheiden. De Challenges hebben een langere waarde dan een simpele check-in, zoals je bij Foursquare doet. Om een voorbeeld te geven: heb je bijvoorbeeld een burrito gekocht, dan is de Challenge dat je met de aluminiumfolie waarin de burrito was gewikkeld een origami-figuurtje vouwt. Je vrienden vinden het niet interessant om te weten dat je twee dagen geleden bij een Mexicaan hebt ingecheckt, maar SCVNGR denkt dat ze het twee dagen later nog wel interessant vinden om te zien welk origami-figuurtje jij hebt gemaakt. Iedereen kan Challenges aanmaken, zowel de eigenaar van een winkel of restaurant, als de toevallige bezoeker. Bij elke locatie zijn minimaal drie eenvoudige Challenges te vinden, waaronder het simpelweg inchecken. Pas wanneer er echt creatieve opdrachten bijkomen (waar gebruikers zin in hebben) wordt SCVNGR interessant.

Downloaden kan door in de Android Market te zoeken of onderstaande QR-code te scannen. Let op dat je de juiste app te pakken hebt; er is nog een andere applicatie met de naam SCVNGR, waarmee je vragen over musea moet beantwoorden. De juiste SCVNGR heeft momenteel versienummer 3.0.

Lees de tip ‘Applicaties uit buitenlandse Android Markets installeren‘ om deze app te installeren. Let op: Market Enabler werkt niet op alle toestellen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.