tetris androidElectronic Arts’ eerste spel verscheen vandaag in de Android Market: Tetris. Tetris is één van de meest bekende puzzelspellen. De bedoeling is heel simpel: figuren bestaande uit vier blokken vallen vanaf de bovenkant van het scherm naar beneden. Jij moet ze proberen te positioneren. Wanneer één volledige lijn gevuld is met blokjes, dan verdwijnen deze blokjes. Het is mogelijk om maximaal vier lijnen tegelijkertijd te laten verdwijnen. De blokjes bestuur je met het touchscreen. Of dat werkt? Dat lees je in deze review.

Gameplay

Er zijn twee verschillende spelmodi in Tetris. In ‘Marathon’ is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten scoort. Er zijn verschillende levels voor zowel beginners als gevorderden. In latere levels vallen de blokjes sneller naar beneden en zijn de targets (de hoeveelheid lijnen die je moet halen om een level te voltooien) hoger. De tweede modus is de ‘Magic Mode’. Hier verdien je power-ups om te gebruiken tijdens het spel. Zo is er een power-up om blokken te verkleinen, waardoor ze makkelijker in bepaalde gaten passen. Daarnaast is er een power-up om geplaatste blokken te verwijderen, waardoor gaten in het speelveld verdwijnen. Persoonlijk vind ik Marathon – de originele modus – een stuk leuker dan de Magic Mode. De Magic Mode is een geforceerde poging van Electronic Arts om Tetris dynamischer te maken. Jammer!

Graphics

Grafisch oogt Tetris aardig. Het menu ziet er een beetje kinderlijk uit door de verschillende kleuren, maar het past wel bij het spelletje. Het speelscherm is overzichtelijk en strak. Aan de rechterkant zie je de blokken die gaan komen, terwijl onderaan het scherm te zien is hoe de blokken terecht komen als ze naar beneden vallen. Ik ben van mening dat de Tetris-versie van Electronic Arts de mooist ontworpen versie is in vergelijking met andere rip-offs in de Market. Toch kan ik me ook voorstellen dat anderen liever een meer volwassen stijl hadden gezien.

Besturing

tetris androidJe bestuurt de neervallende blokjes met het touchscreen. Schuif je vinger naar links en rechts om de positie van het blokje te veranderen. Een tik op het scherm en het blokje draait een kwartslag rond (dit kan ook met de (optische) trackball). Schuif je vinger naar beneden om een blokje te laten vallen. De eerste paar minuten is de besturing wennen, vooral als je Tetris op de Gameboy gewend bent. Blokken vallen verkeerd, er ontstaan gaten en potjes Tetris zijn snel afgelopen. Bijt hier even doorheen, want na tien minuten wil je niets anders meer.

Multiplayer

Helaas is het niet mogelijk om online tegen andere Tetris-spelers te spelen. Zonde, want dit maakt het spel een stuk leuker. Hopelijk zit er een multiplayermodus in een latere update van Tetris. Ik verwacht dat zo’n modus dit spel een stuk interessanter maakt om te kopen.

Ben je een fan van Tetris? Koop dan dit spel in de Android Market. Tijdens het spelen is te merken dat het spel is ontwikkeld door goede ontwikkelaars en dat er tijd in gestoken is. Toch moeten er nog een aantal punten verbeterd worden. De prijs mag iets omlaag en jammer genoeg ontbreekt een multiplayermodus. Achteraf ben ik zeer positief over Tetris voor Android. Het spelletje hoort bij andere toppers als Angry Birds, Fruit Ninja en Cestos. Ik kijk uit naar nieuwe games van Electronic Arts.

Info Tetris

• Cijfer: 7/10
  • Prijs: 3,35 euro