Justin Mateen Tinder gebruikHet Tinder gebruik in Nederland is de afgelopen twee maanden explosief gestegen. Zo’n 2 procent van alle Nederlanders, ruim 330.000 personen, maakt gebruik van Tinder en 65 procent daarvan is tussen de 18 en 24 jaar. “En het aantal gebruikers neemt nog dagelijks toe met 10 procent”, zo geeft medeoprichter Justin Mateen aan in gesprek met AndroidPlanet.

Tinder werkt als een soort vleeskeuring, waarbij je mannen of vrouwen een kruisje of hartje kunt geven om ze al dan niet af te wijzen. Hebben jullie elkaar allebei een hartje gegeven, dan is er een match en start het gesprek. “Tinder is niet zozeer een dating-app, maar juist gericht op social discovery. Je ontmoet met de app nieuwe mensen in je buurt die mogelijk dezelfde interesses en Facebook-vrienden hebben. Dagelijks maken we 3 miljoen nieuwe matches.”

Hype in Nederland neemt toe

De app bestaat volgens Justin Mateen al sinds september 2012, maar is pas recent in de Nederlandse Play Store qua populariteit geëxplodeerd. “Het aantal downloads is sinds afgelopen september enorm gegroeid en relatief gezien groter dan in andere landen. Tinder is opgepikt door een aantal Nederlandse influencers, maar de groei is zonder inzet van marketing of reclame bereikt”, vervolgt Mateen. “De penetratiegraad in Nederland is hoger dan in andere landen waar Tinder is gelanceerd. Erg bijzonder!”

Tinder gebruik in Nederland

Om aan de slag te gaan met Tinder is het nodig je Facebook-profiel te koppelen. Met die informatie hebben de makers een goede indruk van jouw voorkeuren, zeker als deze worden gecombineerd met je gedrag in de app, je afwijzingen en likes. “Je privédata wordt echter op geen enkele manier ingezet voor marketingdoeleinden of het aanbieden van advertenties. Ook wordt de informatie niet met derde partijen gedeeld, maar enkel gebruikt om de aanbevelingen en gebruikerservaring te verbeteren”, stelt Mateen gerust.

Uitbreidingen van Tinder gebruik

Tinder gebruik appDe focus ligt voor de makers momenteel dan ook niet op geld verdienen, maar juist het verbeteren van de user experience door bijvoorbeeld een Tinder update.

“En er komen nog meer updates aan om het Tinder gebruik te verbeteren. Veel gebruikers vragen om de mogelijkheid foto’s te kunnen delen in een chatgesprek. Die optie zijn we nu aan het onderzoeken, alsmede het aanbieden van in-app aankopen.” Hoe de mogelijke features vorm worden gegeven, kan Mateen niet zeggen, maar het verbeteren van de gebruikerservaring zal altijd voorop staan.

Mochten de in-app aankopen worden geïntroduceerd, dan zullen ze eerder de mogelijkheid van extra functionaliteit bieden (bijvoorbeeld opties voor het geven van virtuele cadeaus of het terughalen van afgewezen personen), dan dat er functies worden weggenomen voor de gebruikers, zo besluit Mateen.

Over Justin Mateen

Justin Mateen (27) is een Amerikaanse ondernemer en medeoprichter van Tinder. Hij studeerde af aan de Universiteit van Zuid-Californië (USC) met Business bachelor en is actief geweest in de commerciële vastgoedsector. Daarnaast heeft hij investeringen gedaan in diverse start-ups in de technologiebranche en was hij mede-oprichter van CoverCanvas, de eerste dynamische Facebook Cover Creator.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.