Storing opgelost: hulpdiensten weer bereikbaar – update
Michel van 't Klaphek

Wie 112 belt krijgt geen gehoor. Dankzij een landelijke storing in het KPN-netwerk zijn de hulpdiensten tijdelijk onbereikbaar. 112 en de Nederlandse politie hebben tijdelijk alternatieve nummers.

112 storing: zo bereik je de hulpdiensten alsnog

Update 22:00 uur: De storing in het netwerk is opgelost. 112 en het algemene nummer van de politie zijn weer bereikbaar.

Oorspronkelijke bericht: Het is niet duidelijk wie of wat de storing heeft veroorzaakt. Wie dringend hulp nodig heeft, kan niet terecht bij 112, het noodnummer voor alle hulpdiensten, of het algemene politienummer. Er zijn inmiddels alternatieven in het leven geroepen.

In plaats van 112 bel je naar het tijdelijke noodnummer 088-6628240. Probeer je de politie te bereiken op 0900-8844 en krijg je geen gehoor? Dan moet je nummer 088-9659630 draaien. Deze nummers blijven voorlopig bereikbaar totdat de storing is opgelost.

112 storing 2

Dit zijn niet de enige manieren waarop de hulpdiensten inspelen op de crisis. Agenten die vanavond dienst hebben, worden de wijken ingestuurd zodat ze makkelijk aanspreekbaar zijn bij noodgevallen. Hetzelfde geldt voor ambulances in sommige regio’s, die preventief door woonwijken rijden.

De politie adviseert overigens om bij dringende medische hulp direct naar het ziekenhuis te gaan. Ook worden veel brandweerkazernes uit voorzorg bemand. Tot slot adviseert de politie om via andere wegen contact met de hulpdiensten te zoeken, zoals via Twitter of Facebook.

Ook kun je de politie een WhatsApp-bericht sturen op nummer 06-10000011. Het is belangrijk om zo compleet en beknopt mogelijk te zijn vanwege de verwachte drukte. Vermeld in ieder geval altijd de situatie en locatie. De Nederlandse politie houdt burgers op de hoogte via Twitter.

Onduidelijkheid over de oorzaak

Over de precieze oorzaak is nog een hoop onduidelijkheid. Het is in ieder geval duidelijk dat er iets aan de hand is met het mobiele en vaste netwerk van KPN. De storing heeft ook gevolgen voor klanten van de provider, bedrijven en gemeenten. Zij krijgen geen gehoor tijdens het bellen.

De helpdesk van KPN adviseert klanten om bellen via 4G uit te zetten. Hierdoor schakelt je smartphone automatisch over op het 2G- of 3G-netwerk, die normaal lijken te werken. Ga hiervoor naar de instellingen, tik op ‘Netwerk en internet’, kies je provider en tik op ‘Geavanceerd’. Vink vervolgens het 2G- of 3G-netwerk aan en probeer iemand te bellen.

Het laatste nieuws over KPN

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.