87 procent van alle Android-ontwikkelaars maakt zich zorgen over fragmentatie

5 april 2011, 13:04
2 min leestijd

Tegenwoordig lijkt fragmentatie een steeds groter probleem te worden. Niet alleen voor Android, maar ook voor iOS en BlackBerry. Er verschijnen immers steeds meer nieuwe apparaten met betere specificaties dan oudere telefoons en tablets. Een iOS-ontwikkelaar moet rekening houden met resoluties van 480×320 pixels (iPhone 3/3G), 960×640 pixels (iPhone 4) en 1024×768 (iPad 1/2). Daarnaast heeft de processor van de iPhone 3G een kloksnelheid van 412 MHz, terwijl de iPad 2 een multikernprocessor heeft. Ook dit zorgt voor fragmentatie, want een zware applicatie moet aangepast worden voor gebruik op de iPhone 3G. Android kampt met meer fragmentatie dan iOS, wat voornamelijk komt door het feit dat heel veel ontwikkelaars met Android werken. Daarnaast zijn er spotgoedkope Android-telefoons en high-end-Android-telefoons, waardoor het verschil alleen maar groter wordt. Uit recent onderzoek blijkt 87 procent van de Android-ontwikkelaars zich zorgen maakt over fragmentatie.

Analist William Powers van Baird Research voerde in het eerste kwartaal van 2011 een onderzoek uit onder 250 ontwikkelaars. 87 procent van de ontwikkelaars ziet fragmentatie als een probleem. Een flinke groep! Daarnaast vinden ontwikkelaars fragmentatie van verschillende App Stores een probleem, zoals bijvoorbeeld de Android Market, GetJar en de onlangs gelanceerde Amazon Appstore. “Ontwikkelaars geven een voorkeur aan één applicatiewinkel, zoals Apple’s App Store”, schrijft Baird Research.

Lees verder na de advertentie.

Toch is er hoop. Google heeft onlangs namelijk nieuwe eisen verzonden naar haar partners. De partners moeten apparaten binnen de richtlijnen van Google produceren om fragmentatie te voorkomen. Het is onduidelijk wat de richtlijnen zijn, maar je kunt hierbij denken aan een aantal schermresoluties waarvan ontwikkelaars niet mogen afwijken, bijvoorbeeld 800 bij 480 pixels (telefoon), 1024 bij 600 pixels (7″ tablet) en 1280 bij 800 pixels (10″ tablet).

Daarnaast hoeft fragmentatie geen groot probleem te zijn. De betere ontwikkelaars maken gebruik van schaalbare grafische elementen, zoals Rovio (Angry Birds). Wanneer het scherm van een telefoon groter is, dan worden de Angry Birds en de varkens automatisch vergroot.

Via: Apple Insider

Heeft dit artikel je geholpen?
Reageer

Lezersreacties

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.

Het laatste nieuws, tips en meer Android in je inbox

Menu