Google Assistent: deze Nederlandse Actions on Google missen nog
Florence Peeters

Eindelijk is Google Assistent in het Nederlands beschikbaar. Een aantal Nederlandse bedrijven heeft tegelijk met de lancering een aantal ‘Actions on Google’ uitgebracht. We zetten op een rijtje welke bedrijven we nog missen voor de Google Assistent.

Deze Actions on Google missen nog

Google kan niet op élke vraag antwoord geven. Daarom zijn er ‘Actions on Google’. Net als een Android-smartphone apps heeft, is de Assistent voorzien van Actions. Dit zijn speciale acties, ontwikkeld door andere bedrijven, organisaties of mensen. Er zijn al zo’n twintig Actions on Google van Nederlandse bedrijven te vinden in Google Assistent. Nu de Assistent is uitgerold in Nederland, stijgt dat aantal ongetwijfeld. Dit zijn Actions on Google die graag willen zien.

Lees ook: Google Assistent in Nederland: de 10 meestgestelde vragen beantwoord

1. Coolblue

De grootste concurrent van Coolblue, Bol.com, is al sinds de lancering van de Nederlandse Google Assistent beschikbaar. Het is waarschijnlijk een kwestie van tijd totdat webshop Coolblue ook een Action uitrolt, waarmee gebruikers kunnen vragen naar de meest geschikte laptop of een wasmachine met goede prijs-kwaliteitverhouding.

2. NS

Per dag stappen er meer dan een miljoen mensen in en uit de trein in Nederland. De NS Reisplanner-app is voor veel van deze reizigers een houvast om de treintijden en vertragingen in de gaten te houden. Door een Actions on Google te maken, zou de NS reizigers de mogelijkheid geven om snel de vertrektijden van een bepaald traject te zien. Of om te checken of er ergens problemen op het spoor zijn, zonder een zoekopdracht in te hoeven voeren.

3. ING & ABN Amro

Van de drie grootste banken van Nederland loopt Rabobank voorop in de Google Assistent-race: hun Action is al beschikbaar sinds de Nederlandse lancering. ABN Amro heeft vooralsnog geen Action uitgebracht. ING heeft er wel één, maar die is beperkt tot ING Wonen. Via een paar vragen bepaalt de klant hierin zijn persoonlijke woonprofiel en wordt een stap vooruit geholpen richting zijn ideale huis.

Als er Actions on Google van deze twee banken worden toegevoegd, zou dat betekenen dat het gros van de Nederlandse Google Assistent-gebruikers voortaan via deze weg hun saldo kunnen opvragen of een budget kunnen instellen.

4. Schiphol

In het alsmaar groeiende Schiphol raak je al snel in de war door de grote hoeveelheid informatieborden. Een Action van Schiphol zou bezoekers van het vliegveld daarmee kunnen helpen, bijvoorbeeld met een routebeschrijving naar jouw gate of de verwachte wandeltijd naar een winkel of restaurant dat je zoekt.

Tot die tijd kunnen de actions van KLM en Transavia je al iets verder helpen met het boeken van een vlucht en het checken van de wachttijd bij de douane.

5. Mobiele providers (Vodafone, Tele2, KPN etc.)

Vodafone, Tele2, KPN en meer: geen enkele mobiele provider heeft momenteel een Action on Google klaarstaan. Deze actions zouden je snel inzicht kunnen bieden in hoeveel data of belminuten je nog overhebt. Bouwen ze het verder uit, zou ook de klantenservice via Google Assistent kunnen gaan. Dat scheelt voor gebruikers een hoop vervelende wachtmuziekjes aan de telefoon.

6. IKEA

Woongigant IKEA heeft met de IKEA Place app al bewezen niet bang te zijn voor innovatie. Met deze app kun je met behulp van augmented reality en 3D-technologie meubels uit de IKEA-catalogus in je eigen huis ‘plaatsen’.

Opvallend dus dat hetzelfde bedrijf nog geen Action on Google heeft uitgebracht. Deze zou je kunnen adviseren over meubelcombinaties, aanbiedingen en helpen zoeken naar jouw perfecte woon- of slaapkamer.

7. ANWB

Alleen al voor de ANWB Wegenwachtservice zou Google Assistent uitkomst kunnen bieden, door bijvoorbeeld jouw locatie en pechvraag meteen door te sturen naar ANWB wanneer je stilstaat langs de weg. Daarnaast zou een Action on Google van ANWB helpen bij het uitzoeken van leuke campings en uitjes, informatie over verzekeringen of tips om voorbereid op reis te gaan.

8. Thuisbezorgd

Hoe handig zou het zijn: tegen je smartphone zeggen dat je die avond zin hebt in pizza, en Google Assistent die dan meteen jouw favoriet voor je besteld? Ook handig als je nieuwe dingen wil ontdekken en Google Assistent vertelt waar je zin in hebt, om suggesties voor gerechten of bezorgrestaurants terug te krijgen.

9. Pathé

Bioscoopketen Pathé heeft tot slot ook nog geen eigen Action voor de Assistent. Daarentegen heeft Google zelf wel een Action in Google Assistent geïmplementeerd met informatie over films. Zo kun je Google Assistent vragen naar welke films er draaien, en wat de aanvangstijden zijn. Een eigen Action van Pathé zou daaraan toe kunnen voegen dat mensen via Google Assistent alvast tickets reserveren of kopen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.