De populaire Chrome-extensie Adblock heeft een nieuwe eigenaar gekregen. Welke partij dit is en hoeveel geld is gemoeid bij de overname, is onduidelijk. Wel werd bekend dat Adblock vanaf nu ‘acceptabele’ reclame door zal laten.
Lees verder na de advertentie.
Koper onbekend
De pakweg 40 miljoen gebruikers van Adblock zijn van het nieuws op de hoogte gesteld door een nieuw tablad in de Chrome-browser waarin vermeld wordt dat de adblocker is overgenomen door een andere partij. Adblock wil echter niet prijsgeven wie het bedrijf gekocht heeft en hoeveel voor de overname neergeteld is. Ook welke gevolgen dit heeft voor het product Adblock is nog onbekend.
Acceptabele advertenties
Opmerkelijk is dat tegelijkertijd ook bekend werd dat Adblock mee zal werken aan het Eyeo-initiatief om zogenaamde acceptabele reclame tegen betaling door te laten. Oprichter van Adblock Michael Gundblach heeft hier nooit aan mee willen werken omdat het Duitse Eyeo, die onder meer Adblock Plus ontwikkelden, zelf de acceptabele advertenties selecteerden. Deze advertenties kwamen dan terecht op de whitelist en werden niet geblokkeerd. Nu een onafhankelijke commissie hiervoor zou worden opgezet, lijkt Adblock het alsnog te zien zitten om mee te werken.
De onafhankelijke commissie moet voorkomen dat er belangenverstrengeling optreedt tussen het verdienmodel van het bedrijf en de wensen van de consumenten. Zo was het eerder mogelijk om Eyeo te betalen om op de witte lijst terecht te komen. Onder acceptabele advertenties worden onder meer ads verstaan die niet opdringerig of irritant zouden zijn.
Wat vind jij? Is een adblocker nog wel betrouwbaar als het zelf besluit voor hen ‘acceptabele’ advertenties door te laten? Laat het ons weten in een comment onder dit bericht.
