Waarom de adblocker in iOS 9 een directe aanval van Apple op Google is
Redactie

Apple maakt het in iOS 9 mogelijk om adblockers te downloaden en alle advertenties in de Safari-browser te blokkeren. Google is het grootste advertentiebedrijf ter wereld. En één plus één is twee.

Uitgevers waren in rep en roer toen Apple aankondigde dat iOS 9 adblockers ondersteunt. Bezoeken vanaf een mobiel apparaat zijn de afgelopen jaren alsmaar aan het stijgen, en al die bezoeken zouden plotseling alle advertenties blokkeren. Dan loop je als uitgever enorm veel inkomsten mis. Volgens Apple zou het blokkeren van advertenties de internetervaring verbeteren, maar er is één veel belangrijkere reden: het kapotmaken van Google.

Adblocker in iOS 9

De directe aanval op Google

Google is het grootste advertentiebedrijf ter wereld. In 2014 verdiende Google 59 miljard dollar aan advertenties, die onder andere in de zoekmachine van Google worden getoond. Daarnaast kunnen websites gebruikmaken van Adsense, Googles advertentiesysteem waarmee je automatisch advertenties op je website kunt laten plaatsen. Als zo’n advertentie wordt getoond, verdienen Google en de uitgever daar geld aan. Als er op wordt geklikt of zelfs iets door wordt gekocht, verdienen beide partijen nog meer geld. Het mag duidelijk zijn: al die miljarden dollars aan advertentie-inkomsten wil Google natuurlijk behouden.

adblock1

Laat Google nu ook de grootste concurrent van Apple zijn, ondanks het compleet verschillende karakter van de bedrijven. De concurrentiestrijd vindt plaats in de wereld van smartphones en tablets: Android versus iOS. Inmiddels is de iPhone een belangrijke smartphone met een groot marktaandeel, met name in de Verenigde Staten. Als al die iPhone-gebruikers een adblocker gebruiken, krijgt Google echt een probleem.  De inkomsten van advertenties  gaan langzaamaan omlaag, maar door het grote marktaandeel van iOS kan dit op den duur grote gevolgen hebben.  Google zou zo miljarden dollars aan advertentie-inkomsten kunnen mislopen, terwijl Apple de Robin Hood lijkt die het ‘advertentievrije internet’ voor iedereen beschikbaar heeft gemaakt.

Maar is Apple dan zo anti-advertenties?

Niet echt. Apple houdt namelijk enorm van advertenties, maar alleen als ze er zelf aan verdienen. Je kunt het ze niet eens kwalijk nemen. Zo krijgen uitgevers de mogelijkheid om hun artikelen in de iOS 9-app Apple News te plaatsen, waar wel advertenties worden getoond. Met advertenties die niet door een adblocker kunnen worden geblokkeerd. De inkomsten van de advertenties gaan voor 70 procent naar de uitgever, de overige 30 procent gaat naar Apple. Dat is een soortgelijk model als Google hanteert.

appenews

Doordat Apple aanmoedigt om advertenties op het normale web te blokkeren, worden uitgevers lichtelijk gedwongen om mee te doen aan Apple News. Daar wordt immers nog wat verdiend aan advertenties. Het maakt de uitgever namelijk niet uit waar de overige 30 procent van de advertentie-inkomsten naartoe gaat, zolang zij maar die 70 procent (en hun advertentie-inkomsten) behouden. Op die manier zet Apple met een kleine veranderingen in iOS 9 Google onder druk, terwijl het bedrijf er zelf beter van wordt.

Jouw zet, Google.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.