Een paar dagen gelden kon je hier op Android Planet een artikel lezen over Airpush, een nieuwe advertentiedienst voor Android. Ontwikkelaars die Airpush in hun apps implementeren kunnen via de dienst advertenties als push-notificaties naar Android-gebruikers sturen. Voor ontwikkelaars heeft de dienst als voordeel dat er op deze manier ook inkomsten te genreren zijn wanneer een app niet in gebruik is. Installeren is voldoende.
Voor gebruikers kan dit systeem het nadeel hebben dat je wordt overspoeld met advertentieboodschappen die zich ineens nestelen tussen de notificaties voor bijvoorbeeld e-mail, SMS en andere belangrijke notificaties. Eén ding was al snel duidelijk: veel gebruikers zitten niet te wachten op deze manier van adverteren op het Android-platform.
Lees verder na de advertentie.
Airpush lijkt zich nu de kritiek van Android-gebruikers aan te trekken en neemt maatregelen om te voorkomen dat apps met Airpush niet geĂŻnstalleerd zullen worden om zo advertenties buiten de deur te houden. Airpush heeft vandaag een persbericht verstuurd waarin ondermeer de volgende aanpassing is toegezegd:
De laatste paar dagen is het duidelijk geworden dat, ondanks dat de aangesloten ontwikkelaars tevreden zijn, sommige eindgebruikers zich zorgen maken over het ontvangen van advertenties als push-notificaties. Vanaf de start van Airpush is er een special API beschikbaar waarmee ontwikkelaars een opt-in / opt-out in hun applicatie kunnen implementeren. Ontwikkelaars waren echter niet verplicht deze API te gebruiken.
Als reactie op de feedback de we van eindgebruikers hebben ontvangen wordt de opt-in / opt-out mogelijkheid nu een vast onderdeel van Airpush, en ontwikkelaars hebben niet langer de mogelijkheid om het uit te schakelen of hun eigen opt-in scherm te gebruiken. Wanneer gebruikers een app met Airpush installeren zal er een scherm openen met de opt-in / opt-out mogelijkheid wanneer de bewuste applicatie voor het eerst opgestart wordt. De aanpassingen zullen in de loop van de volgende week doorgevoerd zijn.
Na alle kritiek kon Airpush eigenlijk ook niets anders doen dan het concept aan passen, temeer omdat vorige week de bekende app APNdroid door Google uit de Android Market werd verwijderd aangezien hier gebruik werd gemaakt van Airpush en dit volgens Google tegen de regels is. Het enige wat Airpush waarschijnlijk nu nog in de lucht gaat houden zijn onoplettende gebruikers die zonder nadenken toch Airpush zullen activeren.
Via: Android Authority