Volgens nieuwe data van onderzoeksfirma Flurry brengt de Amazon Appstore meer omzet binnen per dagelijkse gebruiker dan Google Play. Flurry onderzocht de drie grootste appwinkels: de Apple App Store, Amazon Appstore en Google Play (de voormalige Android Market). Deze drie downloadwinkels hebben samen zo’n elf miljoen dagelijkse gebruikers. De meest winstgevende winkel is die van Apple. Stel je de inkomsten van Apple op honderd procent, dan verdient Amazon hier 89 procent van en Google slechts 23 procent. Dat betekent dat de Amazon App Store beduidend beter verdient dan Google Play.
Dat de Amazon App Store het zo goed doet heeft er ook mee te maken dat het selectieproces zwaarder is. Kwaliteitsapps zijn er relatief gemakkelijker te vinden dan in Google Play. Ook houdt Amazon veel aanbiedingen zoals de gratis app van de dag en tijdelijk exclusieve aanbiedingen. Volgens de vicepresident van de marketingafdeling van Flurry past Amazon haar online winkelervaring goed toe in de Amazon App Store, stukken beter dan Google in ieder geval.
Lees verder na de advertentie.
Amazon maakt op haar eigen manier gebruik van Android. Zo gebruikt ze bijvoorbeeld op de Amazon Kindle Fire een oude versie van Android in combinatie met haar eigen interface. Bekende Google-diensten zijn echter uit het systeem gehaald. Zo ontbreekt Google Play maar is wel de eigen Amazon Appstore aanwezig. Het succes van Amazon kan volgens Flurry ervoor zorgen dat meer fabrikanten iets soortgelijks gaan doen. Vooral Samsung zou een goede gegadigde kunnen zijn om met een eigen appwinkel te beginnen.