Amazon biedt vanaf vandaag ontwikkelaars de mogelijkheid om digitale content binnen apps te verkopen. Het gaat om losse items en abonnementen, bijvoorbeeld voor tijdschriften of items in een game. Daarbij zal Amazon 30 procent van elke transactie opstrijken. Amazon was de afgelopen maanden al bezig met het testen van in-app aankopen. Het aanbieden van in-app aankopen maakt het voor ontwikkelaars makkelijker om meer te verdienen aan een app.
Je kunt in games bijvoorbeeld extra muntjes of spelopties kopen. Amazon biedt de Amazon Appstore aan op de Kindle Fire, maar je kunt het ook op diverse Android-toestellen gebruiken, zelfs vanuit Nederland. Het geeft je de mogelijkheid om vroegtijdig bepaalde apps te kunnen downloaden, die eerst exclusief via Amazon verkrijgbaar zijn.
Lees verder na de advertentie.
Bijzonder aan Amazon’s Appstore is bovendien, dat de winkelketen bepaalt hoeveel een app verkoopt. Het kan voorkomen dat een app zomaar gratis wordt, tijdens de Free App of the Day-promotie, zonder dat de ontwikkelaar daar iets over te zeggen heeft. Bij de in-app aankopen geldt dat niet: daar bepaalt de ontwikkelaar zelf de prijs van de virtuele goederen en abonnementen. Volgens analysebureau Flurry gaat Amazon’s in-app aankopensysteem goed werken en valt er uiteindelijk waarschijnlijk meer te verdienen dan via Google Play. Dat heeft onder andere te maken met het 1-kliksysteem waarbij klanten van Amazon met weinig moeite aankopen kunnen doen. Overigens maakte Amazon vorig maand bekend dat er meer dan 31.000 apps beschikbaar zijn in de Amazon Appstore, veel minder dan in Google Play.
Meer info: Amazon