Een onderzoek naar het energieverbruik van apps heeft uitgewezen dat gratis apps met reclame beduidend meer energie verbruiken dan betaalde apps. Dit omdat ze continu nieuwe reclames moeten ophalen om weer te geven. Vooral op het Android-platform blijkt dat de processen die hiervoor verantwoordelijk zijn continu op de achtergrond meelopen en een aanslag op je batterij kunnen zijn. Zo bleek dat tijdens een level van Angry Birds slechts dertig procent van de gebruikte energie nodig was voor de game zelf, zeventig procent was nodig om gebruikers gegeven te uploaden en advertenties te downloaden.
Het onderzoek van Purdue University is er op gericht om te bepalen hoeveel energie wordt verbruikt door apps. Hierbij is een aparte meetmethode ontwikkeld, een Eprof monitor. Er zijn vijf populaire Android-apps getest: de Android browser, Angry Birds, Free Chess, NY Times en Mapquest.
Lees verder na de advertentie.
Een opvallend resultaat uit her onderzoek is dat als je een Android-app met reclames dertig seconden draait dit genoeg is om 0,35 tot 0,75 procent van de batterijduur van een volle opgeladen batterij af te halen. Zou je voortdurend nieuwe apps opstarten dan is je batterij binnen enkele uren compleet leeg.
Volgens de onderzoekers zijn de meeste gratis Android-apps niet geoptimaliseerd en zijn te te complex. Zo gebruiken ze tussen de 29 en 37 threads, waarbij vooral gebruikt wordt gemaakt van externe processen. Het onderzoeksteam is van plan haar ontwikkelde meetmethode beschikbaar te stellen als open-source software. Zo kunnen ontwikkelaars dit gebruiken om hun apps meer energiezuinig te maken.