smaato metricsUit cijfers van Smaato blijkt dat Android-gebruikers een afkeer van advertenties hebben gekregen. De Click-Through Rate (CTR) van mobiele advertenties is bij Android spectaculair afgenomen: van 163 afgelopen januari naar 39 in april. Dat blijkt uit cijfers van advertentiedienst Smaato. Smaato deed metingen bij 30 mobiele advertentienetwerken, waar 6 miljard banners werden opgevraagd.

Onderstaande grafiek maakt de ontwikkeling in één oogopslag duidelijk: bij geen enkel mobiel platform is het percentage mensen dat op een advertentie klikt zo dramatisch gezakt:

android ctr daling

De daling heeft wellicht te maken met het feit dat het bij Android nog steeds niet goed mogelijk is om geld te vragen voor applicaties. In veel landen is er nog geen betaaloptie in de Android Market en de kans op piraterij is vrij groot, waardoor ontwikkelaars liever kiezen voor een gratis app met advertenties. Maar door al die advertenties raakten Android-gebruikers overvoerd en zijn ze minder geneigd om op banners te klikken. Maar dat is koffiedik kijken.

Hieronder zie je de CTR voor alle mobiele platformen, voor Europa:

smaato ctr europa

Alle grafieken zijn te vinden in Smaato Metrics April 2010.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.