De Android-browser wordt nu vaker gebruikt dan Opera Mobile voor mobiel internet. Dat blijkt uit cijfers van Net Applications. Google’s mobiele browser heeft een marktaandeel van 18,7 procent (gekeken naar de maand oktober) terwijl Opera Mobile een marktaandeel van 13,1 procent heeft. De onbetwiste marktleider is Apple’s Safari met een aandeel van 62,2 procent. Kijkend naar besturingssystemen is te zien dat iOS ook een duidelijke voorsprong heeft. 61,6 procent van het mobiele internetverkeer is afkomstig van een iOS-apparaat van Apple terwijl 18,9 procent afkomstig is van Android.
Dat de Android-browser Opera Mobile van haar plek weet te stoten is wel veelzeggend. Naast Android en iOS wordt de browser voornamelijk gebruikt op Symbian-toestellen. In tegenstelling tot de Android-browser ondersteunen Opera Mini en Safari allebei geen Flash en voorlopig heeft Google’s mobiele browser op dit vlak een kleine voorsprong. Opera Mobile ondersteunt juist wel Flash. Voor het mobiele dataverkeer wordt niet alleen gekeken naar telefoons maar ook naar tablets, en dat verklaart ook mede dat Apple hier dominant is.
Lees verder na de advertentie.
Kijkend naar het totale internetgebruik wereldwijd is te zien dat het mobiele internetgebruik nog lang niet in de buurt komt van het desktopgebruik. 5.5 procent van het totale interverkeer vindt plaats via een telefoon of tablet terwijl 94,2 procent wordt afgehandeld via een computer. Kijkend naar de desktopbrowsers is goed te zien hoe Google Chrome een steeds groter aandeel weet te veroveren. 17,6 procent maakt gebruik van Google Chrome terwijl Safari ook licht stijgt van 5.0 naar 5.4 procent. Firefox blijft stabiel op 22,5 procent terwijl het dominante Internet Explorer weer iets moet inboeten.