Zo maakt Google van Android een aantrekkelijker gameplatform
Erwin Vogelaar

Tijdens de jaarlijkse Game Developers Conference heeft Google vernieuwingen voor games op Android aangekondigd. Vooral voor Android gamemakers, maar ook spelers gaan er wat van merken.

Android gamemakers

De Game Developer Conference is een jaarlijks evenement in San Francisco, waar gamemakers samenkomen om onder andere te leren over de nieuwste trends en technologieën op het gebied van het maken van games. Ook Google was aanwezig om komende vernieuwingen voor het Android-platform aan te kondigen. Hoewel het grotendeels gaat om handige hulpmiddelen voor makers, gaan spelers hier ook wat van merken.

Zo wordt het bijvoorbeeld makkelijker voor gamemakers om de functie voor video-opname via een nieuwe API in hun games te bouwen. De focus van de presentatie lag echter vooral op geld verdienen met Android-games, want dat is voor veel makers een groot probleem. Android-spelers zijn namelijk minder geneigd om geld uit te geven aan een game dan bijvoorbeeld iOS-spelers. Google schiet te hulp.

Demo’s streamen in advertentie

Android gamemakersGoogle gaat demo’s van games aanbieden binnen advertenties. Zie je tussen de zoekresultaten van Google een advertentie van een game, dan kun je een paar levels spelen door op de probeer-knop te drukken. Daarna kun je er voor kiezen om de volledige game te downloaden of niet. Hoewel deze nieuwe feature al enkele maanden geleden  is aangekondigd, zal het de komende weken uitgerold worden zodat we het daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Een demo is voor gamemakers een slimme manier om mensen naar hun game te lokken. Een game even snel proberen zegt namelijk veel meer dan een screenshot of een beschrijvende tekst. Ook voor spelers is het interessant, omdat je niet helemaal de app hoeft te downloaden en allerlei toestemmingen hoeft te geven voordat je überhaupt kunt zien of de game wat voor je is. De demo’s worden niet gedownload, maar gestreamd via Google-servers. Hierdoor krijgen alleen mensen die met een wifi-verbinding aan het zoeken zijn de probeer-optie te zien. De demo’s duren maximaal tien minuten.

Meer advertentieopties

Gamemakers krijgen tevens meer mogelijkheden voor het maken van advertenties. Zo gaan we binnenkort verticale video-advertenties tegenkomen en kunnen advertenties specifiek gestuurd worden naar mensen die de afgelopen dertig dagen minimaal dertig minuten games gespeeld hebben.

Ook krijgen ontwikkelaars beter inzicht in het gedrag van spelers met voorspellende statistieken. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld minder advertenties laten zien aan spelers die toch wel geld gaan uitgeven en betere deals tonen aan spelers waarvan de kans klein is dat ze geld gaan uitgeven. Ook deze mogelijkheden worden de komende weken uitgerold, dus zie je wellicht binnenkort al in je games terug.

Indie Corner

In de Google Play Store is het niet makkelijk om met een game op te vallen. Daarom komt Google kleinere ontwikkelaars tegemoet met een eigen “Indie Corner” in de digitale winkel, of bij ons gewoon een categorie ‘Indie-games’. Gamemakers kunnen zelf hun game indienen. Er zijn geen strikte regels over welke games in deze hoek van de winkel uitgelicht worden, behalve dat het team achter de game niet groter dan zo’n vijftien man is en de game “awesome” moet zijn.

Android gamemakers

In-app aankopen

Android is voor gamemakers een stuk minder aantrekkelijk om voor te ontwikkelen dan bijvoorbeeld iOS. Dit komt aan de ene kant doordat er bij het ontwikkelen voor Android aan talloze verschillende toestellen gedacht moet worden met verschillende schermgroottes, processoren, geheugen enzovoort, terwijl er aan de kant van Apple er maar enkele toestellen bestaan.

Een belangrijkere reden is echter dat gamers makkelijker hun games via illegale wegen kunnen downloaden. Dit is waarom bijvoorbeeld vorige maand Alto’s Adventure als een free-to-play-game voor Android uitgebracht is terwijl iOS-gamers gewoon een prijs betalen voor de game. Daarom zijn in-app aankopen erg belangrijk. Dat heeft Google door en daarom is het binnenkort voor ontwikkelaars mogelijk om onderdelen van een game, waaronder de in-app aankopen, aan te passen zonder een volledige update voor de game te hoeven uitsturen. Dit betekent voor spelers een stuk minder game-updates.

Android gamemakers

Meer geld is meer games

Al met al zijn deze vernieuwingen manieren voor gamemakers om meer geld te verdienen met hun Android-games. Als Android-spelers doorgaans liever geen geld uitgeven aan de game zelf, zijn deze hulpmiddelen de juiste manier om toch te kunnen verdienen aan games op Android. Dit is ook goed nieuws voor spelers. Zodra Android een rendabel platform wordt, zullen er alleen maar meer spelletjes voor gemaakt worden en hebben wij weer meer te spelen. Aan de andere kant betekent het ook steeds meer geniepige manieren om ons via advertenties en in-app aankopen te verleiden tot het uitgeven van geld.

Nog tips nodig over welke nieuwe games de moeite waard zijn? Vorige maand zijn er weer een hoop games verschenen en wij hebben de tien leukste op een rijtje gezet.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.