Dit is wat fabrikanten Google straks betalen voor Android-apps – en waarom
Thomas Haenen

Fabrikanten moeten voortaan betalen om de Play Store, Google Maps en andere Google-apps hun smartphones te plaatsen. Waarom dit nieuwe beleid van Google, en wat gaat er voor jou veranderen?

1. Hoeveel moeten fabrikanten straks betalen voor Android?

The Verge heeft de handen weten de leggen op de nieuwe tarieven die Google gaat rekenen voor het gebruik van Android. Fabrikanten moeten straks tot wel 40 dollar afrekenen om apps als Gmail, Google Maps en YouTube op hun smartphones te zetten.

De precieze kosten hangen af van twee factoren: in welk land de smartphone verkocht wordt, en wat de pixeldichtheid is van het beeld. Nederland zit in de ‘duurste’ groep landen van Europa, omdat consumenten hier doorgaans meer te besteden hebben dan in landen als Polen en Kroatië. De pixeldichtheid klinkt wat willekeurig, maar hoe hoger de pixeldichtheid hoe beter en duurder de smartphone doorgaans is.

Android-licentiekosten

Het komt erop neer dat de prijzen lopen van 2 euro tot 35 euro. Verkoopt een fabrikant een goedkoop toestel als de Nokia 1 in Oost-Europa, dan kost het 2 euro om het pakket van Google-diensten mee te leveren. Bij een smartphone met een hoge schermresolutie, zoals de Samsung Galaxy S9, kost het de fabrikant daarentegen 35 euro om diezelfde apps mee te leveren in Nederland.

2. Wat zijn de Android-licentiekosten die Google introduceert?

Voorheen konden fabrikanten gratis een bundel met alle Google-apps meeleveren met hun smartphones, maar daar komt verandering in. Het bedrijf heeft aangekondigd vanaf 29 oktober licentiekosten te rekenen voor deze voorgeïnstalleerde apps. Willen fabrikanten de Play Store, Google Maps, YouTube, Google Foto’s en Gmail op hun smartphone meeleveren, dan moeten ze daarvoor vanaf nu een eenmalig bedrag betalen. Wel worden de apps nog steeds gebundeld, dus fabrikanten kunnen niet zelf kiezen welke apps ze precies op hun smartphones installeren.

Op twee apps na: de Google Zoeken-app (inclusief de Google Assistent) en Chrome. Fabrikanten zijn namelijk niet langer verplicht om deze apps standaard op hun smartphone te installeren, zelfs niet als ze de eerdere bundel selecteren. In de praktijk betekent dit dat een fabrikant als Nokia of OnePlus ervoor kan kiezen om wel de Play Store op een smartphone te zetten, maar niet de Google-app.

Besluit een bedrijf om toch de Google-app en Chrome mee te leveren, dan levert dat geen extra kosten op. De app is gratis voor fabrikanten beschikbaar als ze een licentie voor het andere pakket Google-diensten afnemen. Het beleid geldt bovendien alleen voor smartphones verkocht in de Europese Unie. Toestellen verkocht in andere landen mogen de apps gratis gebruiken maar zitten dan wel aan het volledige pakket vast.

3. Wat betekenen de licentiekosten voor Android-smartphones?

Westerse fabrikanten kunnen vrijwel niet om de Play Store heen. WhatsApp, Instagram, Google Maps en tal van andere populaire apps kun je eigenlijk alleen daar downloaden. Gehannes met losse apk-bestanden of onafhankelijke app-winkels is voor de gemiddelde consument veel te ingewikkeld. Tot nu toe waren fabrikanten echter verplicht om Googles visie van Android uit te voeren om toegang te krijgen tot de Play Store: alle apps, of geen apps.

Android-licentiekosten

Nu zijn fabrikanten een stuk vrijer om hun eigen keuzes te maken. En dat is goed nieuws: concurrentie is immers beter voor iedereen. Op de Nederlandse markt voor zoekmachines heeft Google inmiddels een marktaandeel van meer dan 90 procent. Dat komt deels omdat het bedrijf goede diensten biedt en hier doorgaans beter werkt dan Bing, maar ook omdat je nauwelijks om Google heen kunt.

Op de desktop is Google de standaard zoekmachine in zowel Chrome als Firefox. Op smartphones en tablets is Google niet alleen op Android de standaard, maar ook op iOS. Iets anders instellen kan wel, maar is voor veel gebruikers al gauw te moeilijk.

Als fabrikanten in ieder geval de optie krijgen om hun eigen apps en zoekmachines mee te leveren, biedt dat mogelijk voor het eerst in jaren weer wat meer ruimte voor concurrentie op de mobiele zoekmarkt.

4. Worden Android-smartphones nu duurder?

Sommige gevolgen pakken minder goed uit. De kans is namelijk groot dat sommige fabrikanten de licentiekosten doorrekenen naar de consument. Bij een relatief dure smartphone als de Huawei Mate 20 Pro of de Samsung Galaxy S9 is de winstmarge vrij groot. Die toestellen kosten al gauw 800 tot 1000 euro maar kosten enkele honderden euro’s minder om te maken. De fabrikant kan dus (een deel van) de extra kosten zelf voor eigen rekening nemen.

Bij de budgetsmartphones zit het echter anders. Toestellen als de Huawei P Smart, Motorola Moto E5 Plus en Nokia 5.1 worden voor minder dan 200 euro verkocht, terwijl ze vaak wel over prima hardware beschikken. De concurrentie is hier zo sterk dat de winstmarge stukken lager ligt. Elke extra euro die het kost om een smartphone te maken, heeft serieuze gevolgen voor de winst van een bedrijf op dat toestel. Het zou dan ook goed mogelijk zijn dat de gemiddelde budgetsmartphone vanaf volgend jaar een tientje meer kost in de Europese Unie, afhankelijk van Googles licentiekosten.

5. Waarom doet Google dit?

De wijziging is het gevolg van een beslissing van de Europese Unie. Deze zomer kreeg Google een boete opgelegd van 4,3 miljard euro voor oneerlijke concurrentie met Android. Fabrikanten werden volgens Margrethe Vestager, Europese Commissaris voor Mededinging, in feite gedwongen om alle diensten van Google mee te leveren.

Android nieuws

Android wordt door Google een open source-besturingssysteem genoemd, maar in de praktijk kunnen fabrikanten moeilijk om de apps van Google heen. Vrijwel alle populaire apps zijn alleen in de Play Store te vinden. Die mogen fabrikanten alleen op hun smartphone plaatsen als ze ook de Google-app, Chrome en alle andere diensten van het bedrijf toevoegen. Google kreeg daarom niet alleen een flinke boete, maar werd ook gedwongen om binnen 90 dagen aanpassingen te maken aan Android. Die worden nu bekendgemaakt, vlak voor de deadline verstrijkt.

6. Gaat er op korte termijn iets veranderen?

In grote lijnen zijn er twee gevolgen waarschijnlijk. Smartphones worden (ietsje) duurder om de licentiekosten in de kostprijs op te kunnen nemen, en sommige fabrikanten gaan waarschijnlijk experimenteren met smartphones zonder Chrome en de Google-apps. Grote namen als Samsung, Sony en OnePlus zijn nu iets vrijer om aanpassingen te maken aan Android dan voorheen, en de kans is groot dat ze die vrijheid willen benutten.

Op welke termijn dat gaat gebeuren, is echter de vraag. Google is in hoger beroep gegaan tegen de uitspraak van de Europese Unie. Het besluit van de Mededingingscommissaris kan dus nog (deels) teruggedraaid worden. In dat geval sneuvelen mogelijk ook deze nieuwe licentievoorwaarden van Google.

De kans bestaat dat veel fabrikanten nog even afwachten met beleidswijzigingen tot het besluit van de Europese Unie helemaal vast staat. Stel dat Samsung besluit om begin volgend jaar een smartphone zonder Chrome uit te brengen, maar Googles beleid wordt vlak voor de release weer aangepast, dan moet Samsung last-minute wijzigingen doorvoeren aan de software. Bedrijven als Nokia en Sony, die een goede band hebben met Google, zullen bovendien niet gelijk die relatie willen testen door de Google-app overboord te gooien.

Het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.