customer serviceDe titel van dit nieuwtje is misschien wat verwarrend; vandaar meteen even een verduidelijking. Natuurlijk moeten ontwikkelaars service aan hun klanten leveren. Maar het moet dan wel gaan om bugs en problemen met de applicatie zelf. Een toenemend aantal Android-ontwikkelaars is nu boos omdat ze gedwongen worden om naast de gebruikelijke support ook vragen af te handelen die bij de klantenservice van Google thuishoren.

Ze moeten bemiddelen bij creditcardproblemen, refunds en mislukte downloads uit de Android Market. Het probleem is alleen: de ontwikkelaars zelf hebben geen inzicht in het betaalproces van Google Checkout en de downloadproblemen hebben betrekking op de Android Market – iets waar ze geen invloed op hebben. Blijkbaar is Google vergeten dat er bij een softwarewinkel ook een klantenservice hoort. Tot nu toe worden deze problemen doorgeschoven naar de ontwikkelaars.

NitroDesk, ontwikkelaars van de Exchange-oplossing TouchDown, is een voorbeeld van zo’n ontwikkelaar. Deze ontwikkelaar geeft altijd snel antwoord op vragen (zo hebben wij ook ondervonden toen we de review van TouchDown schreven). Maar de stroom aan klantvragen leidt tot een zodanige druk op het ontwikkelteam, dat ze aan hun eigenlijke werk nauwelijks meer toekomen. Larva Lab is een andere ontwikkelaar, die de hoeveelheid klantenservice-verzoekjes met een factor 10 zag toenemen ten opzichte van vragen over hun iPhone-applicatie. Bij de iPhone regelt Apple alle zaken die met betalingen te maken hebben.

Betaalde applicaties leveren voor de Android-ontwikkelaars niet alleen geld, maar ook een hoop gezeur op.

Via: AndroidTapp

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.