android tabletEr komt een verschuiving aan in de wereldwijde markt voor tablets, voorspelt IDG Connect. Het onderzoeksbureau van uitgeefconcern deed een onderzoek naar wereldwijde plannen van bedrijven om tablets te kopen. Bij de Europese bedrijven is 23 procent van de nieuwe zakelijke kopers van plan om de iPad te kiezen. Meer dan tweemaal zoveel, namelijk 49 procent, heeft z’n zinnen gezet op Android-tablets. De cijfers verschillen per werelddeel. Zo blijkt in Noord-Amerika slechts 30 procent geïnteresseerd in Android.

Afrika is met 44 procent iets meer Android-gezind. IDG Connect ondervroeg 3.124 IT-professionals in allerlei landen. Daarvan beweerde 71 procent al een tablet te bezitten. Bij de huidige eigenaren had 51 procent een iPad. Gooi je alle cijfers wereldwijd op een hoop, dan ontstaat het volgende beeld: 44 procent van de bedrijven die in de komende 12 maanden voor het eerst tablets willen kopen, is van plan om voor Android te kiezen. Daar staat tegenover dat 27 procent de iPad wil hebben. IDG merkt ook op dat de groei van tablets en BYOD (Bring Your Own Device) een fundamentele impact op IT en het bedrijfsleven zal hebben.

Er gaan geruchten dat Windows van plan is om aanstaande maandag eigen tablets met Windows 8 aan te kondigen. De vooruitzichten daarvoor zijn nogal somber: slechts 8 procent van de ondervraagden zou voor een tablet met Windows 8 kiezen.