Het afgelopen jaar werden wereldwijd maar liefst 195,4 miljoen tablets verkocht, een toename van 68 procent ten opzichte van 2012. Dat blijkt uit cijfers van Gartner. De groei wordt volgens het onderzoeksbureau vooral veroorzaakt door de populariteit van goedkope tablets met een klein scherm, die doorgaans op Android draaien. Googles besturingssysteem was vorig jaar goed voor 62 procent van de totale tabletmarkt. Het overige deel van de markt is vrijwel geheel in handen van Apple, dat een aandeel van 36 procent noteerde.
Dat lijkt veel, ware het niet dat een jaar eerder de rollen nog omgedraaid waren. In 2012 draaide 53 procent van alle verkochte tablets nog op iOS en 46 procent op Android. Ondanks de introductie van de goedkopere iPad Mini heeft Apple een teruglopend marktaandeel dus niet kunnen voorkomen. Microsoft verkocht op zijn beurt bijna vier keer zoveel tablets als in 2012, maar het marktaandeel van Surface-tablets bedraagt nog slechts 2,1 procent.
Lees verder na de advertentie.
Android tablets pakken flink marktaandeel
Volgens Gartner zijn tablets in 2013 nog meer gemeengoed geworden, dankzij het grote aanbod aan betaalbare Android tablets. De markt is volwassen aan het worden en de concurrentie is moordend, zeker in het 7 inch-segment.

Steeds meer fabrikanten, waaronder Samsung, kiezen zodoende voor afwijkende maten van bijvoorbeeld 8 of 12,2 inch. De Galaxy Tab 3-lijn is beschikbaar in drie verschillende modellen: een 7,0, 8,0 en 10,1 inch-versie. Hetzelfde geldt naar verwachting voor de Galaxy Tab 4-serie, waarover nog weinig bekend is.