Gemiddelde verkoopprijs van Android-smartphones blijft dalen
Gijs Ettes

Ondanks de release van diverse high-end Android-smartphones als de Galaxy S8 van Samsung verwacht onderzoeksbureau IDC dat de gemiddelde verkoopprijs van toestellen met Googles OS de komende jaren verder daalt.

‘Android verkoopprijs onder de 200 euro’

In haar kwartaalrapportage benadrukt IDC dat het marktaandeel van Android – zo’n 85 procent wereldwijd – de komende tijd ongewijzigd blijft. Het onderzoeksbureau ziet dat vooral goedkopere modellen in trek zijn. De verwachting is dat tegen 2021 de in totaal 1,5 miljard verscheepte smartphones voor gemiddeld 198 dollar (omgerekend 176 euro) verkocht worden. Ter vergelijking: de gemiddelde verkoopprijs van een iPhone is 695 dollar (618 euro).

Android blijft onverminderd populair, vooral in opkomende markten

Verder verwacht IDC dat de smartphonemarkt dit jaar groeit naar 1,52 miljard verkochte toestellen, na een uitzonderlijk lage groei in 2016. Dat is mede te danken aan de opleving van de economie en het feit dat minder dan de helft van de wereldbevolking gebruikmaakt van een smartphone. Vooral in opkomende markten in Centraal- en Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika is nog veel ruimte voor groei. Daar wordt logischerwijs vaker gekozen voor goedkopere Android-toestellen.

Consumenten worden veeleisender

Desondanks ziet IDC dat consumenten veeleisender worden en langzaam maar zeker overstappen op duurdere high-end toestellen met meer mogelijkheden. Die trend wordt voornamelijk gevoed door gaming, mediaconsumptie en virtual reality, waar krachtigere hardware voor nodig is. Denk aan meer (werk)geheugen, vlottere processoren en scherpere en grotere displays. Het zal echter niet direct zorgen voor een hogere gemiddelde Android verkoopprijs, zo geeft het onderzoeksbureau aan.

In het hogere segment woedt een flinke strijd tussen Samsung en Apple. Eerstgenoemde lanceerde in april de Galaxy S8 en S8 Plus, terwijl Apple naar verwachting in het najaar zijn nieuwste iPhone op de markt brengt. De nieuwe smartphones innoveren vooral op het gebied van scherm(kwaliteit) en zijn doorslaggevend voor beide fabrikanten. Samsung verloor door het debacle met de Galaxy Note 7 niet alleen veel geld, maar ook vertrouwen van klanten. Apple zag zijn smartphoneverkopen het afgelopen jaar stagneren door een gebrek aan innovatie bij de iPhone 7 en 6S. Het aankomende model moet het tij keren met een nieuw design en een verbeterd oled-display.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dutch IT Channel

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.