De prijs voor de Oculus Rift is inmiddels bekend en de HTC Vive Pre en PlayStation VR zullen waarschijnlijk niet minder kosten. De groei van virtual reality ligt om die en andere redenen de komende jaren grotendeels bij Android.
Lees verder na de advertentie.
Android virtual reality
Als we critici mogen geloven, wordt 2016 dan eindelijk het jaar van virtual reality. Zo verschijnen dit jaar onder meer geavanceerde vr-brillen van Oculus, HTC en PlayStation. Toch zijn het niet deze brillen die de komende tijd virtual reality op de kaart gaan zetten, maar de vr-mogelijkheden voor smartphones. De redenen op een rijtje:
1. De prijs
Oculus heeft als eerste het prijskaartje voor virtual reality laten zien met de voorverkoop van de Oculus Rift. De bril gaat maar liefst 599 dollar kosten en wil je het apparaat in Europa bestellen, wordt het 699 euro. Daar komen dan nog 40 euro verzendkosten bij en eventuele importeerkosten. Vergeet vervolgens ook niet dat je voor de Oculus Rift en de latere HTC Vive Pre nog een monster-pc nodig hebt. Minder dan 1 procent van alle pc`s beschikt over de benodigde hardware. De PlayStation VR-bril van Sony gaat draaien in combinatie met de spelcomputer PlayStation 4.
Hoe dan ook hangt er aan de Oculus Rift een flinke prijs voor een technologie die zich nog moet bewijzen. De twee andere brillen zijn mogelijk nog prijziger, want de HTC Vive Pre heeft een camera om je omgeving te kunnen zien en twee sensoren om je bewegingen te registreren. De PlayStation VR-bril van Sony heeft een extra kastje nodig om beelden naar twee ogen te sturen met de juiste resolutie en framerate.
Daar tegenover staan kartonnen brilletjes als Google Cardboard en de stevigere brillen als de Gear VR voor Android. Uiteraard zijn die qua pure technologie niet te vergelijken met wat die andere brillen doen, maar het werkt wel en het is bovenal onwijs goedkoop. Met de Gear VR heeft Samsung, in samenwerking met Oculus, tevens als eerste een werkende interface voor virtual reality, inclusief winkel waar content gekocht kan worden.
2. De mogelijkheden
In ons overzicht van Android in 2015 noemden we dat al het jaar van mobiele virtual reality. De mogelijkheden van Google Cardboard zijn gegroeid, de Gear VR is een fantastische bril voor nieuwere Samsung-toestellen, 360-graden-video`s zijn plots overal en tal van betaalbare brillen zijn nu verkrijgbaar op de markt. De opties voor deze brilletjes zullen alleen maar groeien.
De grote brillen, zoals de Rift en Vive Pre, zijn nu nog vooral bedoeld voor de toffe game-ervaringen waarin je jezelf volledig afsluit van je omgeving. Dit zal maar een beperkt aantal mensen aanspreken. Hoewel het fantastisch is om bijvoorbeeld in een virtuele cockpit van een ruimteschip plaats te nemen, zou bijvoorbeeld mijn moeder en waarschijnlijk jouw moeder dat niet willen. Door de focus op game-ervaringen en de nog absurd hoge prijs om het zelf in huis te halen, voelt het meer als een attractie: bijzonder om eens te doen, maar niet essentieel om er zelf zoveel geld voor neer te tellen. De markt is bovendien nog zo klein, dat gamemakers niet zo happig zullen zijn om in dit stadium bijvoorbeeld Oculus Rift-games te maken.
Vr-applicaties voor smartphones richten zich op dit moment veel meer op ervaringen waar iedereen wat mee kan. Bijvoorbeeld door via video of interactieve ervaringen jezelf in andermans leven te verplaatsten om zo empathie te kweken. Een kijkje in andere landen voor educatieve doeleindes. Het rondkijken in een 360-graden-video om jezelf als het ware ergens anders naar toe te teleporteren. Zaken die niet alleen veel mensen zullen aanspreken, maar ook iets toevoegen aan ons leven.
3. Porno
Een niet te onderschatten belangrijke mogelijkheid van vr op smartphones is de beschikbaarheid van porno. Je kunt er lacherig over doen, maar porno is ongekend belangrijk in de verspreiding en acceptatie van een nieuwe technologie. Kabeltelevisie, de videoband, internet, streaming video, online betalingen en snellere breedbandverbindingen zijn voorbeelden van technologieën waar porno de drijvende factor was achter de snelle groei.
Virtual reality is nu het nieuwe ding voor de porno-industrie. Kijkers die een nieuwe kick zoeken kunnen met een vr-bril vanuit de ogen van een personage in een porno-film kijken om `de rit` als het ware zelf te beleven.
De kans is aanwezig dat de vr-oplossing waar de porno-industrie zich massaal achter schaart het succesvolst gaat worden. PlayStation VR moet het volledig hebben van de games. Voor de Oculus Rift is er al een beperkte hoeveelheid porno beschikbaar en dat is voor de makers ongetwijfeld ook makkelijk over te zetten voor gebruik met een HTC Vive. Maar waar is nu de meeste porno verkrijgbaar? Smartphones.
4. Gebruiksgemak
Het probleem met virtual reality is dat je het moet ervaren om te het daadwerkelijk te willen. Voor de meeste mensen is vr enkel een leuke gimmick totdat ze zelf een bril op hebben gehad. Je merkt het bijvoorbeeld in de presentaties en reclames van Oculus, omdat in plat beeld niet overgebracht kan worden hoe het is om virtual reality te ervaren. Even een Oculus Rift kopen om het te proberen is geen optie.
Bedrijven als Oculus zullen in de eerste jaren echter hun doelgroep wel vinden met de dure bril. Dit zijn de enthousiastelingen die het geen probleem vinden om zoveel geld neer te tellen, zelfs in de wetenschap dat er volgend jaar waarschijnlijk een goedkopere bril uitkomt die wellicht kleiner en beter is. Maar hiermee bereik je voorlopig nog niet de massa. Facebook wil graag dat iedereen straks zo`n bril draagt voor een nieuw soort sociaal virtual reality platform, maar dit is nog jaren weg. Om zo`n platform succesvol te maken moet het makkelijk en goedkoop zijn. Het is dus ook niet gek dat Oculus meewerkt aan bijvoorbeeld de Gear VR, om mensen alvast te laten wennen aan vr.
Want waarom Android op dit moment zo belangrijk is voor virtual reality en dus ook voor Oculus, is dat de meeste mensen al een smartphone bezitten. Een smartphone waarvan de schermresolutie steeds scherper wordt. Ze hebben geen dure pc of spelcomputer nodig en al helemaal geen bril van 700 euro. Enkel een stukje karton, dat menig bedrijf nu al gratis weggeeft, of een stevigere plastic bril voor wat tientjes meer. Door Android ligt vr voor iedereen binnen handbereik.