Google heeft vertrouwen in de toekomst van smartwatches en andere wearables, zo blijkt uit een vannacht aangekondigde overname van Cronologics. Het is een start-up die ervaring heeft met stemgestuurde horloges.
Lees verder na de advertentie.
Android Wear Cronologics
Cronologics werd in 2014 opgericht door verschillende ex-medewerkers van Google. Deze keren nu weer terug op hun oude werkplek: Google maakte vannacht bekend dat het Cronologics overneemt. Daar worden ze onderdeel van het Android Wear-team, en houden ze zich bezig met het verbeteren van het besturingssysteem voor wearables en het ontwikkelen van nieuwe producten.
Het team bracht recent nog hun eerste product uit, de CoWatch. Het is een opmerkelijk horloge dat niet loopt op Android Wear, maar op een door de ontwikkelaars aangepaste versie van Android 5.1 Jelly Bean. Het is voorzien van integratie met Alexa, Amazon’s stemgestuurde assistent. Zo kun je pizza’s bestellen, vragen stellen of zelfs het licht in je huis aan zetten door tegen je horloge te praten.

Hoewel Cronologics niet aangeeft wat er met de CoWatch gebeurt na de overname door Google, is de kans groot dat de productie van deze wearable stopt. Het team kan zich dan volledig focussen op het werk voor Google. “We zien een sterke gelijkenis met de missie van Android Wear en zien uit naar de kans om met onze nieuwe collega’s van Google de mogelijkheden voor wearables en smartwatches te verbreden met Android Wear 2.0 en daar voorbij.”
Android Wear 2.0 is de volgende versie van Google’s besturingssysteem voor wearables. De update, met vele forse verbeteringen, zou oorspronkelijk in de loop van 2016 verschijnen. Recentelijk maakte Google echter bekend dat de release is uitgesteld tot begin 2017. Een precieze releasedatum is nog altijd onbekend.
In het voorbije jaar verschenen er vrijwel geen Android Wear-apparaten en ook consumenten lijken weinig interesse te tonen in smartwatches. Toch lijkt deze aankoop te onderstrepen dat Google het geloof in wearables nog niet verloren is. Wellicht dat we volgend jaar meer weten over hoe het bedrijf de markt nieuw leven in wil blazen.