Hoewel LG, Motorola, Sony en Asus onlangs smartwatches met Android Wear hebben gelanceerd, zijn er genoeg fabrikanten die het platform dit jaar links laten liggen. Onder meer Samsung en HTC kiezen voor eigen besturingssystemen.
Lees verder na de advertentie.
Fabrikanten laten Android Wear links liggen
Samsung heeft met Tizen al langer een eigen platform voor wearables, en van de zes smartwatches die het bedrijf tot nu toe uitbracht draait er slechts één op Android Wear, de Gear Live. Dat is mogelijk ook het laatste slimme horloge van Samsung dat gebruikmaakt van Googles besturingssysteem voor wearables, zo melden bronnen uit de productieketen aan Digitimes.
Eerder deze week gingen al geruchten dat ook HTC voor zijn eerste wearable kiest voor een zelfontwikkeld besturingssysteem. De Taiwanese fabrikant werkt naar verluidt aan een rechthoekige smartwatch met een 1,8 inch-scherm en ondersteuning voor zowel Android als iOS. Het apparaat zou een schermresolutie van 160 bij 32 pixels hebben en een accuduur van drie dagen. Daarnaast kan het apparaat fungeren als afstandsbediening voor je muziek en heeft het diverse basisfuncties als het tonen van meldingen, agenda-afspraken en het nauwkeurig tellen van stappen.
Ook diverse Chinese fabrikanten overwegen een eigen besturingssysteem, aangezien Android Wear nog niet voldoende functies heeft en bovendien niet in het Chinees beschikbaar is. Over welke fabrikanten het precies gaat, is niet bekend, al hebben Xiaomi en Huawei in het verleden al wearables uitgebracht. Die zijn echter nooit in Nederland of België verschenen.
Android Wear in 2014
Gisteren bleek dat Android Wear in 2014 nog niet echt is aangeslagen. Het platform heeft momenteel een aandeel van bijna 16 procent op de smartwatchmarkt, beduidend minder dan de Pebble (22 procent) die het afgelopen jaar goed was voor 1 miljoen verscheepte smartwatches. Samsung is marktleider op smartwatchmarkt. Het bedrijf heeft de afgelopen 14 maanden maar liefst zes slimme horloges uitgebracht, maar moet volgens analisten blijven knokken om consumenten en ontwikkelaars geĂŻnteresseerd te houden in zowel de apparaten als het platform Tizen.
Verwacht wordt dat de interesse in smartwatches pas echt zal groeien zodra de Apple Watch is verschenen. Volgens onderzoeksbureau Canalys heeft Apple de juiste beslissingen gemaakt door zich te richten op de accuduur en efficiëntie van het apparaat. Hiermee moet het horloge van Apple de lat hoger leggen en zorgen voor de definitieve doorbraak van smartwatches.