reclame in notificatiebalkGoogle heeft de richtlijnen van Google Play aangepast. Ontwikkelaars mogen niet langer advertenties tonen in de notificatiebalk van Android. Ander ongewenst gedrag wordt nu ook strenger gereguleerd.

Android Police kwam de nieuwe zogeheten developer content policy op het spoor. In deze policy staan alle voorwaarden waar je je als ontwikkelaar voor het Android-besturingssysteem aan moet houden. Een grote verandering is dus dat advertenties niet langer in de notificatiebalk mogen worden getoond.  

Hier is wel een uitzondering voor: als het gaat om promoties die met de app of ontwikkelaar zelf te maken hebben, mag het nog wel. Het moet overigens wel mogelijk worden voor gebruikers om deze advertenties weg te kunnen krijgen zonder ze te hoeven openen.

Verdwenen reclame in notificatiebalk niet de enige verbetering

Bij de andere nieuwe voorwaarden gaat het vooral om zaken als het voorkomen dat apps andere apps imiteren of dat apps je contactpersonenlijst openbaren zonder dat je hier expliciet toestemming voor hebt gegeven. Een andere aanpassing gaat om de regels voor ongewenst taalgebruik; deze zijn eveneens aangescherpt.

De nieuwe aanpassingen aan het developer content policy zijn een welkome toevoeging aan het app-beleid van Googles mobiele besturingssysteem. Vooral de nieuwe restricties wat betreft het tonen van reclame gaan hoogstwaarschijnlijk veel irritatie bij gebruikers voorkomen.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.