Er gebeurde weer een hoop in de wereld van Android de afgelopen week. Heb je het een en ander gemist, check dan onze AP newsflash met alle highlights en de belangrijkste ontwikkelingen. Zo ben je in een minuut of 5 weer helemaal bij.
Lees verder na de advertentie.
Sinds gisteren zijn de Samsung Galaxy S6 en S6 Edge eindelijk verkrijgbaar in Nederland en dat leidde meteen tot flinke wachtrijen. Zo moest je onder meer in Rotterdam, Amsterdam en Breda in een rij aansluiten om een exemplaar te bemachtigen. Benieuwd of de nieuwe vlaggenschepen van Samsung de moeite waard zijn? Check dan onze uitgebreide Galaxy S6 review en Galaxy S6 Edge review waarin we je alles vertellen over de features, het gebruiksgemak en de prestaties van de smartphones.
Afgelopen week gingen ook sterke geruchten dat de iOS-ondersteuning voor Android Wear bijna gereed is. Hierdoor kunnen Android Wear-horloges straks ook notificaties van iOS tonen en overweg kunnen met de iPhone. Of ook apps werken en of je de mogelijkheid hebt om de muziek op je iPhone te bedienen, is niet duidelijk. Ook is het nog maar de vraag of Apple de companion-app van Google zal toelaten in de Apple Store. Want als Android Wear-smartwatches overweg kunnen met de iPhone, concurreren ze direct met de Apple Watch, het slimme horloge dat vandaag in een beperkt aantal landen in de voorverkoop gaat.
Android 5.1.1 dan. De nieuwste (en waarschijnlijk kleine) update voor het besturingssysteem van Google wordt waarschijnlijk over enkele dagen beschikbaar. De belangrijkste verbetering die versie 5.1.1 met zich meebrengt is een oplossing voor het geheugenlek van Android 5.1. Daarnaast brengt de versie waarschijnlijk meer mogelijkheden voor Android Wear, waaronder wifi-ondersteuning. Hierdoor krijgen smartwatches ook meldingen binnen als er geen smartphone in de buurt is. Ook introduceert Android 5.1.1 waarschijnlijk gestures, zodat je met polsbewegingen bijvoorbeeld door menu’s kunt scrollen.
Donderdag werd bekend dat YouTube gebruikers tegen betaling toegang wil geven tot een advertentievrije versie van de videodienst. In het verleden zijn er vaker geruchten opgedoken met betrekking tot een betaald abonnement dat advertenties weghaalt, maar nu laat YouTube officieel weten dat het een dergelijke nieuwe stap overweegt. Een gedeelte van de opbrengst zal worden gedeeld met contentmakers. Abonnees krijgen mogelijk naast een advertentievrij YouTube ook de optie om offline filmpjes te bekijken. Of de betaalde versie van YouTube exclusieve shows zal aanbieden, is niet bekend.
Tot slot blijkt uit onderzoek van Ipsos dat de gemiddelde Nederlander Samsung invloedrijker vindt dan Apple. Volgens Ipsos in de term ‘invloedrijk’ gebaseerd op de manier waarop een merk het leven van een consument heeft veranderd, of dat het merk belangrijk is geweest in het leven van diegene.
Volgens de Nederlanders is Google met 23 procent het meest invloedrijke merk van vorig jaar. Op de tweede plek staat Facebook (19 procent), gevolgd door Samsung (19 procent), Microsoft (19 procent) en Albert Heijn (18 procent). Op de zesde plek staat Marktplaats met 14 procent, gevolgd door LIDL en Bol.com met beide 14 procent. Op de negende plek staat dan Apple, met 13 procent, net boven de hekkensluiter Kruidvat (12 procent).
→ Lees ook: 7 tips om te besparen op je telefoonrekening.