Onderzoek: ‘We gebruiken steeds meer apps, maar niet ál onze apps’
Thomas Haenen

Android-gebruikers zijn actiever bezig met de apps die ze op hun smartphone hebben staan. Maar lang niet alle apps krijgen evenveel liefde en aandacht.

Apps onderzoek: steeds meer apps per dag

In het eerste kwartaal van 2017 hebben Android-gebruikers gezamenlijk zo’n 25 procent meer tijd doorgebracht in apps dan dezelfde periode vorig jaar, zo blijkt uit onderzoek van App Annie. Volgens het onderzoeksbureau komt dat voornamelijk door de groei in het aantal Android-gebruikers, maar ook het gemiddelde gebruik per dag is licht gestegen.

Zo zaten Duitse en Franse Android-gebruikers in het eerste kwartaal van 2016 zo’n 100 minuten per dag in apps, wat steeg naar 110 minuten per dag in het afgelopen kwartaal. In Zuid-Korea steeg het zelfs van 180 maar 195 minuten per dag. Ruim de helft van die tijd wordt aan games besteedt, terwijl dat bij Europese gebruikers slechts een derde van de tijd is.

Opvallende conclusie uit het onderzoek is dat we het overgrote deel van onze apps niet of nauwelijks gebruiken. In de VS heeft de gemiddelde Android-gebruiker 90 apps op zijn smartphone staan, maar gebruikt hij of zij er slechts iets meer dan 30 per maand.

Apps op de achtergrond

Een gedeeltelijke verklaring is dat veel apps op de achtergrond geïnstalleerd zijn, maar niet of nauwelijks gebruikt worden. Zo krijg je bij Google Drive ook aparte apps voor presentaties en documenten, die je niet vaak daadwerkelijk opent. Ook het overgrote deel van de apps die een fabrikant meelevert zijn waarschijnlijk niet al te relevant voor de meeste gebruikers.

Dagelijks gebruiken we zo’n tien verschillende apps, zo blijkt uit het apps onderzoek. Welke dat zijn laat AppAnnie niet weten, maar het ligt aardig voor de hand. Onder andere WhatsApp, Facebook, YouTube en Instagram behoren voor veel gebruikers vermoedelijk tot hun vaste lijstje.

Wel verschillen de gebruikte apps van dag tot dag. Doordeweeks zijn we meer bezig met agenda-apps en andere zaken die gerelateerd zijn aan productiviteit, terwijl we in het weekend vooral met Netflix, YouTube en ander entertainment aan de slag gaan.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.