Google onthult ARCore: augmented reality-alternatief voor ARKit
Thomas Haenen

ARCore is een nieuwe set gereedschappen waarmee ontwikkelaars augmented reality-apps voor Android kunnen bouwen. Daarmee zoekt Google de concurrentie met Apple op.

Zo werkt ARCore

Met ARCore duikt Google voor de tweede keer in de wereld van augmented reality. Het bedrijf lanceerde vorig jaar nog Project Tango, een initiatief dat maar door weinig smartphones werd ondersteund. Op dat gebied doet ARCore het al direct een stuk beter. De software werkt namelijk niet alleen op Googles eigen Pixel en Pixel XL, maar ook op de Galaxy S8, de populairste Android-smartphone van het moment. Google zegt samen met Samsung, Huawei, Asus, LG en anderen te werken aan meer toestellen die ARCore ondersteunen.

ARCore

ARCore is per direct beschikbaar als software development kit (of sdk). Dat betekent dat ontwikkelaars vanaf vandaag apps kunnen bouwen die er gebruik van maken. Met augmented reality kun je virtuele objecten in de echte wereld plaatsen. Denk bijvoorbeeld aan Pokémon GO, waar je een digitale Pikachu onder een echte boom ziet springen.

Ontwikkelaars kunnen hun ARCore-apps bouwen in Java, Unity en Unreal. De techniek leunt op drie pijlers. Met motion tracking bepaalt je smartphone de houding en pose van de virtuele figuren. Ook is het apparaat zich bewust van je omgeving, zodat bepaalde objecten automatisch op of juist naast een tafel of ander oppervlak getoond worden. Tot slot probeert ARCore de schaduw van virtuele objecten aan te passen aan je omgeving. Google lanceert vandaag een voorlopige versie van de software. Wanneer de definitieve versie lanceert is nog onbekend.

Alternatief voor ARKit?

Vooralsnog komt augmented reality niet echt van de grond. Project Tango vereiste smartphones met speciale hardware, zoals de Lenovo Phab 2 Pro. Die waren peperduur en daardoor niet erg populair. Dat zorgde er vervolgens weer voor dat er voor ontwikkelaars een te klein publiek was om apps voor te ontwikkelen. Het aantal apps met Tango-ondersteuning in de Play Store is daardoor nog altijd zeer beperkt.

De verwachting is dat het gebruik van augmented reality dit najaar echter flink groeit. Apple lanceert binnenkort namelijk de definitieve versie van iOS 11, waarvan ARKit een belangrijk onderdeel is. Ook dat is een set tools waarmee ontwikkelaars makkelijk augmented reality-apps kunnen bouwen. De voorbije weken zijn al talloze voorbeelden opgedoken van apps die de technologie gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan navigatie-apps die de route in de echte wereld laten zien, of meubel-apps die je een virtuele tafel in je huiskamer tonen.

Vermoedelijk is ARCore een reactie op ARKit. Google maakt het in ieder geval makkelijk voor ontwikkelaars om technologie voor beide platformen te bouwen. Websites die op iOS van ARKit gebruikmaken, kunnen vrij simpel aangepast worden om ARCore in een Android-browser te hebben.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.