Van de Moto Rap tot ‘Dream it Possible’: de beste muziek over smartphones
Thomas Haenen

Je kunt als fabrikant je smartphone aan de man brengen met uitgebreide marketing. Sommige fabrikanten laten zich van hun muzikale kant zien – en dat pakt vaak rampzalig uit. Onze ‘favorieten’.

Beste smartphone muziek

Dat bedrijven als Samsung, Huawei en Lenovo goede smartphones maken, wist je waarschijnlijk al. Technologiebedrijven denken echter dat ze door het succes in deze ene branche óók succes kunnen hebben op andere vlakken. Meerdere keren per jaar zien we muziekvideo’s voorbij komen van fabrikanten. Soms is het rap ter promotie van een nieuwe smartphone, soms is het een ‘brand song’ die het gedachtegoed van de fabrikant uitdraagt.

In de voorbije weken zijn er opvallend veel muzikale uitingen van fabrikanten voorbij gekomen, de één nog slechter en ongemakkelijker dan de ander. Slechte rap, kinderkoortjes en James Bond-achtige muziek: alles proberen bedrijven, maar het komt nooit echt goed uit de verf. Waarom fabrikanten het dan nog blijven proberen? Wij weten het ook niet. Geniet (of huiver mee) met onze onderstaande favorieten.

Xiaomi’s Only One: James Bond bezoekt China

Dit weekend werd de Xiaomi Mi 6 aangekondigd. Het Chinese merk heeft de neiging om Apple te kopiëren op het gebied van design en features. De Mi 6 biedt bijvoorbeeld een redelijk herkenbare metalen behuizing en een dubbele camera achterop in de linkerbovenhoek.

Er is één gebied waarop Xiaomi zich wél onderscheidt van Apple: het vergezellen van een aankondiging met eigen muziek. Jiang Hang, een Chinese superster, zong voor de Xiaomi Mi 6 aankondiging het nummer ‘Only One’ in. De tekst is niet helemaal duidelijk (wat heeft een ‘mystery universe’ met de Mi 6 te maken), maar qua stijl zou het zo in de nieuwe James Bond kunnen.

Hold the Crown met HTC

In 2015 liet HTC zien hoe het óók kan: met een flinke disstrack ter ere van de HTC One M8. Dat ze van HTC ‘Hold the Crown’ kunnen maken is al knap genoeg, maar een compleet couplet waarin de ‘INTERNAL BATTERY STRONG’ genoemd wordt dankzij de ‘extreme power saving mode’ verdient helemaal mad props. Dat er maar net genoeg materiaal was om twee minuten te vullen, maakt goed duidelijk waarom de video nooit een vervolg kreeg met HTC’s latere vlaggenschepen.

De vooruitstrevende millenial van Samsung

Een andere subcategorie: de brand songs. Muziek die de normen en waarden van een bedrijf moet uitdragen, of die inspirerend poogt te klinken. Vaak zijn ze op je smartphone al terug te vinden in de vorm van een ringtone.

Samsung heeft bijvoorbeeld Over the Horizon. Het is de standaard ringtone op elke Galaxy S-smartphone, maar om te onderstrepen dat de Koreanen een dynamisch bedrijf hebben wordt het elk jaar geüpdatet. Dit jaar werd Jacob Collier ingeschakeld, volgens Samsung een ‘vooruitstrevend licht onder de millenials’. Of Collier blij wordt van dat compliment is nog maar de vraag, maar hij heeft zich flink uitgeleefd op het nummer. Wij worden er alleen wel erg onrustig van. In onze Galaxy S8 review prijzen we de smartphone, maar deze ringtone draagt daar zeker niet aan bij.

LG’s Weense jongenskoor

Het is sowieso minder ongemakkelijk dan de standaard LG G2 ringtone, uit 2012. LG liet deze inzingen door het Vienna Boys Choir – juist, een kinderkoor. Wil je flink cool lijken met je smartphone van honderden euro’s, komen er opeens kinderstemmen uit de speakers zodra je gebeld wordt. Van het Weense Jongenskoor hebben we sinds de G2 gelukkig niets meer gehoord.

Klassieker: Huawei’s Dream it Possible

Onze persoonlijke favoriet, al is het maar omdat hij al jaren terug blijft komen: Huawei’s ‘Dream it Possible’. Het is standaard te vinden op elke Huawei P10 en andere smartphones van het bedrijf in de muziek-app. Ook wordt het nummer van Delacey tot in den treure herhaald voorafgaand aan elke persconferentie van het bedrijf. Geloof ons: teksten als “Take a shot/Chase the sun/Find the beautiful” worden alleen maar beter de twaalfde keer dat je ze hoort.

In Huawei’s thuisland China zijn ze er zot op, blijkbaar, want zelfs in de lokale versie van The Voice komt het nummer terug. Wij wachten op de eerste Nederlandse kandidaat die het stoeltje van Ali B of Waylon kan laten omdraaien met ‘Dream it Possible’.

In Nederland deed onze eigen Ruben van der Meer nog een duit in het zakje met ‘Hua ik, Hua jij’. Het nummer is sinds 2015 slechts 2000 keer bekeken. Stiekem zal Huawei daar best blij mee zijn, want de combinatie van een slechte pruik, autotune en dramatische teksten maakt vermoedelijk niemand enthousiast voor de smartphones van het bedrijf.

Motorola’s light-variant van Macklemore

Bij Motorola zijn ze grote fans van Macklemore, maar hebben ze een vrij klein marketingbudget. Dat vermoeden we althans op basis van bovenstaande video. De beat is heel behoorlijk, maar de teksten weten zelfs niet het matige Macklemore-niveau te evenaren. De (naamloze) rapper van Motorola probeert ‘cellphone’ te laten rijmen op ‘cellphone’, en doet wel heel erg zijn best om te benadrukken dat het bedrijf vol zit met ‘creators’. Leer van de Moto G5, Motorola, en laat die fratsen achterwege.

Lees het laatste nieuws over Android

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.