Twitter overweegt betaaldienst – dit is wat je krijgt
Thomas Haenen

Twitter lanceert later dit jaar mogelijk een betaalde variant voor powerusers. Daarmee hoopt het sociale netwerk een nieuw verdienmodel aan te boren.

Betalen voor Twitter

Het team achter Twitter zoekt naar nieuwe manieren om geld te verdienen, en één van de mogelijkheden is de toevoeging van een betaalde dienst voor powerusers. Dat blijkt uit een enquete die verschillende Twitter-gebruikers hebben ontvangen, en waarvan The Verge screenshots heeft bemachtigd. Daarin wordt gebruikers gevraagd voor welke functies ze bereid zijn om te betalen.

De betaalde opties worden waarschijnlijk een onderdeel van Tweetdeck, een dienst van Twitter waarmee je gemakkelijk meerdere accounts kan beheren. Vooral voor bedrijven is het een aantrekkelijke dienst en daar lijkt Twitter zich dan ook op te richten met de betaalde opties. Tegen betaling krijgen gebruikers meer statistieken voorgeschoteld, met informatie over wat hun volgers interesseert. Ook is er een speciaal overzicht met breaking news en belangrijke gebeurtenissen, waar een account mogelijk op in kan spelen.

Betalen voor Twitter

Via een andere tab kunnen gebruikers op de hoogte blijven van hun populairste tweets, en het succes van die berichten over de voorbije weken.
Waar Tweetdeck nu vooral een overzicht biedt van binnenkomende tweets, kunnen betalende accounts het straks mogelijk gebruiken om meer hulp te krijgen bij het schrijven van relevante, succesvolle tweets. Bij de enquete werd ook bovenstaande mock-up toegevoegd, die een idee geeft van hoe het er in de praktijk uit ziet.

Twitter: plannen staan nog niet vast

In een reactie bevestigt Twitter dat het de enquête heeft uitgestuurd, maar wordt aangegeven dat de features nog niet in ontwikkeling zijn. Op basis van de reacties die binnenkomen op de enquête wordt besloten of Twitter de diensten daadwerkelijk gaat ontwikkelen en aanbieden. Daardoor kan het mogelijk nog geruime tijd duren tot de functies ook echt beschikbaar zijn.

Voor de meeste gebruikers van Twitter verandert er bovendien niets: het gebruik van het sociale netwerk zelf blijft voor zover bekend volledig gratis.

Twitter is met honderden miljoenen actieve gebruikers één van de populairste sociale netwerken, maar heeft grote moeite met geld verdienen. Het bedrijf kampt met dalende omzetten en teleurstellende winstcijfers. Bovendien lukt het Twitter nauwelijks om het aantal gebruikers én de omzet te laten groeien. De hoop is mogelijk dat nieuwe verdienmodellen als deze wat meer stabiliteit bieden.

Lees het laatste nieuws over Twitter

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.