Google voegt 3D-audio toe aan Cardboard
Erwin Vogelaar

Google heeft de mogelijkheid voor ruimtelijke audio toegevoegd aan virtual reality-platform Google Cardboard. Hiermee kan elk geluid een specifieke richting krijgen.

Cardboard 3D-audio

Hoewel we bij virtual reality vooral denken aan 3D-beelden waarin we rond kunnen kijken, is 3D-audio ook bijzonder belangrijk voor een goede vr-ervaring. Als er bijvoorbeeld in een virtuele wereld of video een vliegtuig over je heen vliegt, dan wil je ook horen dat het voertuig achter je aan komt vliegen, over je heen gaat en verder vliegt. Dat is nu mogelijk met Google Cardboard.

Cardboard 3D-audio

Google heeft de Cardboard SDK, de kit die  ontwikkelaars gebruiken om apps te maken voor Cardboard, uitgebreid met deze 3D-audio. Voorheen kon er al wel een gevoel van ruimtelijke audio gecreëerd worden door geluiden alleen links of rechts te laten horen. Nu is het voor app-makers mogelijk om geluiden van alle richtingen te laten komen.

Binnen de SDK is het voor app-makers mogelijk om de grootte van de gemaakte virtuele ruimte en het materiaal waar die ruimte van gemaakt is aan te geven. Hierdoor klinken de geluiden in een grot heel anders dan bijvoorbeeld een bos. Dit klinkt ingewikkeld, maar Google zegt het voor elkaar gekregen te hebben om de processor van je smartphone niet extra te belasten.

Koptelefoon nodig

Google Cardboard is een goedkope virtual reality-oplossing voor smartphones. Hiervoor wordt de kracht en het scherm van je telefoon gebruikt, terwijl je enkel nog een bril met specifieke lenzen nodig hebt. Om het nieuwe 3D-audio te kunnen beluisteren zul je natuurlijk wel oordopjes of een koptelefoon moeten gebruiken.

Lees het laatste nieuws over Google

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.