Column: Ben je klaar voor de abonnementapocalypse?
Erwin Vogelaar

Het aantal beschikbare abonnementen lijkt exponentieel te groeien. Bij elkaar opgeteld tik je onopgemerkt zo honderden euro per maand weg. Welkom in de abonnementapocalypse.

Column: Abonnementapocalypse

De afgelopen weken zijn er een stapel nieuwe abonnementen aangekondigd. Google Stadia heeft nog geen betaaldetails, maar de kans is groot dat de games via een abonnement te spelen zijn. Apple heeft deze week maar liefst drie nieuwe abonnementen aangekondigd voor zijn gebruikers. Daarnaast blijkt Nederland als één van de eersten aan de beurt te zijn als streamingdienst Disney+ wordt uitgebracht.

Het aantal abonnementsdiensten blijft groeien. Dat is ergens goed nieuws, want concurrentie op de markt is gezond. Het is voor de consument uiteindelijk het beste dat bedrijven zoals Disney en Apple tegenover Netflix gaan staan, zodat Netflix niet ongestoord de prijzen kan verhogen en daarnaast wordt gemotiveerd om kwaliteitsseries te blijven leveren.

Maar niet elk concurrerend abonnement is goed nieuws. Hoewel het nog relatief makkelijk is om een maandje een andere videodienst te nemen, is het in het geval van Apple Arcade als Android-gebruiker onmogelijk om hun honderd exclusieve smartphonegames van toffe ontwikkelaars te spelen. Je moet daar een duur Apple-apparaat voor in huis halen.

abonnementapocalypse

Power Unlimited

Ooit waren abonnementen nog heerlijk overzichtelijk. Ik had één abonnement op een tijdschrift. Dat was een tijdje Power Unlimited en ook een tijd PC Zone. Gamenieuws lag toen maandelijks in de brievenbus. Inmiddels lees ik geen tijdschriften meer. Ik heb als schrijver veel liefde voor het medium, maar kom er gewoonweg zelden meer aan toe. Zelfs als ze op mijn smartphone of tablet staan. Het aantal abonnementen dat ik heb, is ondertussen wel gegroeid.

Op zich blijft het nog redelijk overzichtelijk. Ik heb natuurlijk een abonnement op Netflix en Spotify. Ik heb een abonnement voor online gamen en een abonnement op audioboeken. Natuurlijk heb ik ook een abonnement voor mijn smartphone, eentje voor het internet en bijvoorbeeld cloudopslag.

Dat is nog vol te houden. Ik hoef ook niet per se alles te consumeren. Met pijn in het hart kan ik Beyoncé bijvoorbeeld niet luisteren op Spotify, maar ik weiger daarvoor een Tidal-abonnement te nemen. Maar straks komt Game of Thrones weer en Disney+ komt met series rond Marvel en Star Wars. Dat wil ik echt niet missen. Google heeft daarnaast Stadia en wat is er nog meer op komst?

Onzichtbare kosten

Iedereen kan natuurlijk goed voor zichzelf bepalen of een abonnement te veroorloven is, en of een dienst daar belangrijk genoeg voor is. Het gevaar is echter dat deze kosten al snel onzichtbaar worden. Een abonnement loopt zomaar door, dus we kijken er niet meer naar. Bij het kopen van losse producten ben ik heel erg bewust van de kosten en of dat verstandig is, maar bij abonnementen na een tijdje nauwelijks meer.

Bedrijven hebben goed door dat abonnementen de manier zijn om structureel geld binnen te harken. Kijk maar naar Apple. Voorheen lag de focus van het bedrijf op middelen bieden voor het doen van dingen. Bij de nieuwste keynote lag de complete focus op het nog meer geld halen uit de gebruikers die Apple nu heeft. Ook in de Play Store is een verborgen duur abonnement de manier om mensen meer te laten betalen.

En dan heb ik het nog niet eens over de talloze dozen waar je een abonnement op kunt nemen. Bijvoorbeeld voor eten en kleding, maar ook voor boeken, Japanse snoepjes, knutselspulletjes, sokken, tekenspullen, vegan make-up en zoveel meer. Als het echt uit de hand gaat lopen, wordt het hoog tijd voor een nationale abonnementendag. Dat we een keer per jaar al onze abonnementen afgaan en kiezen wat we willen houden en wat weg mag. Ik bel Marie Kondo alvast.

Hoe ga jij met je abonnementen om? En hoe kijk je denk je over al die komende diensten? Laat van je horen in de reacties!

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Lees ook onze vorige edities:

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.