Column: Wie ben ik volgens advertenties op Instagram?
Erwin Vogelaar

Makers van apps proberen meestal een zo’n compleet mogelijk profiel van je te maken om gerichte advertenties te sturen. Niemand doet dat zo sterk als Facebook met Instagram.

Advertenties op Instagram

Vraag jij je wel eens af waar die reclames op sociale media vandaan komen? Vooral op Instagram zijn advertenties verrassend specifiek. Zo word ik platgegooid met comfortabele hoofdkussens voor een goede nachtrust, want Instagram denkt dat ik slecht slaap. Dat klopt nog ook, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met een verkoudheid en een TikTok-verslaving dan mijn kussen.

Op het platform krijg ik ook reclames voor huisdierenverzekeringen, want blijkbaar weet Instagram al dat ik deze week een hondje ga ophalen. Ik kreeg laatst zelfs reclames voor dikkere sokken, nog voordat ik nieuwe schoenen kocht die zo stevig zijn dat ik ze voorlopig alleen kan dragen met dikkere sokken aan. Het is creepy.

advertenties op instagram

Afluisteren

Zeker Instagram wordt er nog wel eens van verdacht reclames te tonen van dingen waar je net met iemand over hebt gesproken. Dan kan het toch niet anders dan dat Facebook meeluistert?

Toch is er meestal wel een andere verklaring te vinden. Bijvoorbeeld zoiets simpels als dat je net beiden onbewust het onderwerp elders hebt gespot, of omdat je gewoonweg vrienden met elkaar bent op het sociale netwerk en daarom hetzelfde te zien krijgt. Toch weet je met Facebook maar nooit.

Interessant is dat je tegenwoordig in elke sociale app kunt zien over welke onderwerpen er advertenties naar je worden gestuurd. Dat zegt iets over hoe bedrijven zoals Facebook en Twitter denken je te kennen. Als het niet klopt, dan is dat toch geruststellend.

Schoonheidssalons

Hoe dat zit bij mij? Bij Instagram (Instellingen > Beveiliging > Gegevens Bekijken >Advertentie-interesses) staan bovenaan ‘cosmetica, haarproducten en schoonheidssalons’. Ik ben niet vies van wat make-up tijdens feestjes, maar haarproducten zijn aan mijn bijna gladde kop niet besteed en schoonheidssalons al helemaal niet.

Instagram denkt verder (terecht) dat ik iets heb met tatoeages, videogames, lichaamsbeweging, yoga en (wel heel specifiek) nagerechten. In de top vijftig advertentie-interesses staan eigenlijk maar een paar dingen die niet kloppen, zoals auto’s, bergen, skiën en avontuurlijk reizen.

Instagram kent mij dus beter dan ik zou willen toegeven. En het erge is dat het nog werkt ook. Ik heb al enkele keren via een advertenties op Instagram wat kleding besteld. Doe je dat eenmaal, dan nooit meer van de broeken en sokken af tussen je Stories.

Bij Google kun je een heel advertentieprofiel bekijken via je Google-account-pagina. Opvallend genoeg heeft dit bedrijf meer een mengelmoes van correct en fout. Dat is raar, want Google moet inmiddels een onschatbare hoeveelheid data van mij hebben. Google denkt bijvoorbeeld dat ik iets heb met American football, blues, cricket en voetbal. Misschien moet het bedrijf mijn e-mails toch iets beter gaan lezen.

Wie ben jij volgens het advertentieprofiel van Instagram? We horen graag in de reacties op het klopt!

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.