Column: We laten ons als Albert Heijn-medewerkers uitkleden
Erwin Vogelaar

Albert Heijn wilde dat al zijn medewerkers via een app foto’s in hun onderbroek zouden maken. Dat klinkt bizar, maar laten we ons niet allemaal steeds meer uitkleden?

Albert Heijn: hoe zit het met jouw privacy?

Medewerkers van Albert Heijn moesten via een app een foto van hun lichaam maken. In ondergoed, of strakke sportkleding. Dat was nodig om de maat te bepalen voor de nieuwe bedrijfskleding. Bizar nieuws, waardoor ik echt even twee keer moest kijken of het geen satire was. Dat de meerderheid van de supermarktmedewerkers minderjarig is, maakt dit verhaal nog veel erger.

Albert Heijn is de proef met de app gestopt na de ophef die was ontstaan. De supermarkt stelt tegenover de NOS dat er werd gezocht naar een efficiënte en foutloze manier om de kledingmaten vast te stellen. Dat zou gebeuren via een algoritme, waardoor er geen mensen meekijken. Iedereen met een beetje gevoel voor privacy weet natuurlijk hoe makkelijk dat mis kan gaan.

albert heijn privacy

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft bezorgd gereageerd, want de Albert Heijn zou met dit plan een database in bezit hebben met al hun medewerkers in hun ondergoed. Medewerkers zouden zich gedwongen voelen om zo’n foto te maken, want anders zijn ze bang om hun baan te verliezen.

Verzekering

Maar klinkt het echt zo gek? Ik denk dat veel mensen een stukje privacy zo zouden omruilen voor een stukje zekerheid. Neem bijvoorbeeld zorgverzekeraars. Die raken steeds meer geïnteresseerd in het gebruik van wearables, om bij te houden wat wij in het dagelijks leven doen. Als je hartslag regelmatig omhoog gaat, kun je geld terugkrijgen. In Amerika zijn ze al veel verder dan dat. Zorgverzekeraar Aetna geeft zijn gebruikers een Apple Watch (niet de allernieuwste), die ze weer terug moeten verdienen door dagelijks te bewegen.

Voor verzekeringen is dit logisch. Als gebruikers dagelijks bewegen, zijn ze gezonder en is er minder kans dat ze zorgkosten maken. Nu er steeds meer mogelijkheden zijn om ons gedrag bij te houden via wearables, zullen steeds meer verzekeraars daar oren naar hebben.

albert heijn privacy

Voor gebruikers is het ook interessant. Want waarom niet wat data afgeven voor korting? Zeker als je het niet zo breed hebt, geeft maandelijkse korting net een beetje meer zekerheid. Ik weet zeker dat veel mensen hun privacy niet zo belangrijk vinden, als ze er maar geld mee kunnen besparen. Denk maar aan hoeveel informatie je eigenlijk afgeeft als je Bonuskaart op je eigen naam staat.

Gezichtsherkenning

Hoe dat in de toekomst gaat, hoeven we niet lang over na te denken. Nu kiezen we er zelf nog voor om bijvoorbeeld een wearable te dragen of een Bonuskaart te registreren. Gezichtsherkenning gaat dat veranderen. Deze technologie is leuk om je smartphome mee te ontgrendelen of om goede selfies mee te maken, maar een blik naar China laat zien hoe het ook misbruikt kan worden.

Daar wordt gezichtsherkenningstechnologie gebruikt om burgers in de gaten te houden. Doen mensen iets wat de regering niet goed vindt? Dan worden ze razendsnel herkend, met alle gevolgen van dien. Maar ook op kleiner niveau wordt de technologie gebruikt. Bijvoorbeeld om studenten toegang te geven tot de universiteit, of mensen beperkte hoeveelheid velletjes wc-papier te geven.

De proef van de Albert Heijn laat zien hoe angst ervoor kan zorgen dat men er maar in mee gaat. Hoe makkelijker we onze data afgeven aan bedrijven en organisaties, hoe realistischer een toekomst is waarin we allemaal in de gaten worden gehouden.

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.