Column: Waarom blijven we in kortingscodewebsites trappen
Erwin Vogelaar

Winkels doen er alles aan om shoppen zo makkelijk mogelijk te maken, zodat we zoveel mogelijk uitgeven. Maar waarom gaat het nog zo erg mis met kortingscodes?

De hel van kortingscodes zoeken

In mijn lokale supermarkt is het sinds kort mogelijk om zelf je boodschappen te scannen. Dan bedoel ik niet een handscanner of een app waarmee je midden in de winkel streepjescodes speurt, maar een kassa waar je zelf de kassamedewerker bent. Ongetwijfeld bestaat dit systeem al veel langer, maar in mijn stadje zijn ze nou eenmaal niet zo snel met vernieuwingen. Het zegt waarschijnlijk wel genoeg dat de hoogtepunten van het jaar hier een koeien- en kaasmarkt zijn.

Zelf kassaatje spelen voelt nog als een ongemakkelijk tussenfase naar waar het echt heen moet. Ik kan niet wachten op de tijd dat we enkel door een pootje hoeven te lopen met onze boodschappen al ingepakt, waarna we op onze smartphone of smartwatch betalen. De huidige winst is vooral dat we nu niet meer in de rij hoeven te staan, en na hoeven denken of we zegeltjes, voetbalplaatjes, moestuintjes of bonnetjes willen. En niet meer bij de pinkassa per ongeluk tegen de caissière “pinnen graag” zeggen.

Voor de kassamedewerkers valt deze vernieuwing overigens niet mee, want de manier waarop zij vervangen worden, is weinig subtiel. Eén van de supermarktmedewerkers legde pas een klant op luide toon uit dat de nieuwe apparaten de toekomst zijn, omdat alles wordt geautomatiseerd. Dat deed ze zo luid, dat het kassameisje dat mijn wc-rollen zuchtend over de kassa schoof het goed kon horen. En dat was vast niet de eerste keer.

Online shoppen

Online shoppen is een beetje een mixed bag als het gaat om vernieuwingen. Er zijn prachtige apps van kledingwinkels of supermarkten die alles zo makkelijk maken, dat je in een paar minuten hebt gekozen, betaald en een bezorgtijd hebt gekozen. Tijdens een toiletbezoek geef je tegenwoordig zo honderden euro uit.

Er gaat één ding echter nog steeds heel erg mis: kortingscodes. We houden allemaal van een beetje korting en dat gaat ver. We geven massaal dolgraag onze privacy weg, om met klantenkaarten een paar euro te besparen. We kopen dingen die we niet nodig hebben, want het is nou eenmaal in de aanbieding.

Websites als Pepper.com springen handig op deze koopjesjacht in. Spot iemand een leuk koopje, dan wordt dat op de site gezet, waarna anderen erop kunnen stemmen. Zo komen de beste koopjes bovendrijven en bespaar je vele euro’s. Top, want als je niet veel te besteden hebt, wil je alles uit je geld halen wat erin zit.

Kortingscodewebsites

Van die jacht op koopjes wordt enorm misbruik gemaakt. Het gaat mis zodra je jouw spulletjes in een digitaal winkelwagentje hebt gestopt, je wil afrekenen en er dan nog een vakje voor de kortingscode overblijft. Natuurlijk wil je een paar euro op je bestelling besparen! Je geeft eigenlijk al meer uit dan je zou willen en met een korting gaat er zo tien procent van dat schuldgevoel af.

Zoek je via Google echter naar een actuele code, dan kom je al snel in een soort kortingscodehel terecht vol akelige websites en codes, die niet werken of misschien wel nooit hebben gewerkt. Niemand controleert die boel. De websites bestaan puur om jou te lokken, waarna je waarschijnlijk een stapel advertenties hebt gezien en je voorkeur voor de winkel wordt opgeslagen in één of ander profiel. De websites lijken ook allemaal op elkaar, zodat het voor niemand duidelijk is welke nou goed is of niet.

Het erge is: soms werkt het per ongeluk wel. Soms heb je net een goede code te pakken, waardoor er vijf procent van je aankoop afgaat. Daardoor ga je het telkens weer proberen. Ik in ieder geval wel. Laten we daar eens mee ophouden, want we worden belazerd waar we bij zitten. Hoe mooi een geautomatiseerde toekomst ook kan zijn, soms moeten we het aan mensen overlaten. Zeker als het om geld besparen in plaats van uitgeven gaat.

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.