Column: Het vertrouwen in NL Alert heeft een deuk gekregen
Erwin Vogelaar

De afgelopen week ging er veel mis, maar het ergste was de communicatie rond de storing van 112. Het vertrouwen in NL Alert heeft een flinke deuk gekregen.

NL Alert vertrouwen

Het leek begin deze week allemaal mis te gaan. Het begon met die plotselinge hittegolf. We hebben nog niet eens tijd gehad om rustig aan een zomerjas te wennen, of we klotsen alweer onze t-shirts uit.

Het is een gegeven dat Nederland direct op z’n kop ligt als er een beetje sneeuw valt, maar blijkbaar zijn we ook niet op hoge temperaturen voorbereid. Dat zag je bijvoorbeeld bij de problemen met de NS, waardoor stations rond de spits vol stonden met plakkerige mensen die elk moment konden flauwvallen.

Deze zweterige ellende werd gecombineerd met het uitvallen van noodnummer 112, verkeerde informatie in een NL Alert en tot overmaat van ramp moest de Albert Heijn ook nog eens dicht. Deze gebeurtenissen hebben niet zozeer met de hitte te maken, maar het kwam wel allemaal samen in een grote, warme clusterfuck.

nl alert vertrouwen

Als het echt misgaat

Daardoor maak ik mij zorgen of we wel klaar zijn voor als het echt mis gaat. Normaal kun je pas zien of alle voorbereidingen op een ramp goed werken, als er daadwerkelijk een ramp is. Deze dagen kregen we echter een angstvallige vooruitblik.

Allereerst is het idee dat 112 uit kan vallen al eng. Dit moet hét redmiddel zijn als er iets mis is. Ik heb zelf gelukkig nog maar een enkele keer hoeven bellen naar dit nummer, na een beroving en ik met mijn schouder uit de kom achter werd gelaten in een weiland. Maar dat is een ander verhaal. Het is prettig dat dit nummer er altijd is. Ik kreeg direct een zenuwachtig gevoel toen dat dus tijdelijk niet het geval was.

Maar dan hebben we altijd nog NL Alert: het laatste houvast voor informatie waar je in theorie volledig op kunt vertrouwen als het hek van de dam is en je leven letterlijk wordt bedreigd. Het systeem is slim bedacht, want werkt zelfs als het telefoonnetwerk overbelast is of plat ligt. Maar toen stuurde de overheid in plaats van een vervangend noodnummer, per ongeluk het tipnummer van de Telegraaf.

Lege accu

We maken allemaal wel eens een foutje bij het kopiëren en plakken van informatie, maar dit is niet een chatbericht dat je per ongeluk naar een verkeerde persoon stuurt. Dit is een bericht dat naar praktisch de hele Nederlandse bevolking gaat met levensreddende informatie. Je zou toch verwachten dat daar op z’n minst een paar controles overheen gaan, voordat er op verzend wordt geklikt. Misschien is het ergste nog wel dat de fout pas na een uur werd gecorrigeerd.

Eigenlijk heb ik NL Alert pas deze week ingesteld op m’n telefoon. We schrijven op Android Planet altijd netjes als er weer een nieuw controlebericht wordt uitgestuurd en hoe belangrijk deze dienst is, maar ik maakte mij stiekem meer druk om de accu van mijn telefoon dan om mijn eigen leven.

Door deze ellende heb ik NL Alert toch maar eens ingeschakeld, omdat ik het toch niet wil missen (en ik heb inmiddels een toestel met een goede accu). Maar na zo’n grote fout die letterlijk mensenlevens kan kosten, heb ik toch beduidend minder vertrouwen dat Nederland klaar is voor als het echt mis gaat.

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.