Column: Geef me vijf sterren, alsjeblieft
Erwin Vogelaar

De afgelopen weken stonden bij mij nog in het teken van verhuizen en toen viel op hoe belangrijk de sterrenrating is geworden. Dat gaat veel verder dan een product in een webshop of de ervaringen van klanten met een bedrijf.

Vijf sterren of anders

Het is doodvermoeiend om dagelijks mailtjes te krijgen waarin je wordt gevraagd om alsjeblieft een review achter te laten. Ook al heb je alleen een spatel in een webshop besteld. Maar een hoge of lage rating is tegenwoordig het verschil tussen een succesvol bedrijf of niet.

Deze ratings worden steeds persoonlijker. We zijn nog niet zover als die aflevering van Black Mirror, waarin iedereen een rating heeft en dat het cijfer je plek in de maatschappij bepaalt. Maar het scheelt niet veel meer.

Marktplaats heeft tegenwoordig bijvoorbeeld een sterrensysteem waarbij je mensen met wie je een deal hebt gemaakt, beoordeelt. Hierbij geef je plus- en verbeterpunten. Je ziet pas welke rating iemand jou heeft gegeven als je zelf een rating geeft.

vijf sterren

Verhuisbedrijf

Nog meer confronterend was het verhuizen zelf. Ik had deze keer een verhuisbedrijfje ingehuurd om mijn spullen in een wagen te gooien en er weer uit te tillen op mijn nieuwe adres. De verhuizers zouden tussen 2 en 4 uur arriveren. Een dag van te voren kreeg ik te horen dat ze er waarschijnlijk pas rond 4 uur zouden zijn. Uiteindelijk werd het half 8. Je kunt al die tijd niets.

Toen ze er eenmaal waren ging het vlot. Ze pakten mijn meubels in met plastic, plaatsten alles razendsnel in de wagen en ik reed met hen mee naar mijn nieuwe thuis. Eenmaal klaar overhandigde één van de zweterige verhuizers mij een smartphone die nog net niet uit elkaar viel. Of ik hen ter plekke een sterrenrating en review wilde geven, want dan konden ze een bedrijfsuitje winnen.

Ik snapte direct hoe het komt dat het bedrijf zoveel ratings en reviews heeft, maar ook waarom die zo positief zijn. Plots moet je iemand beoordelen die vlak voor je staat en waar een beloning vanaf hangt. Schreef ik die review later, dan had ik de vertraging ongetwijfeld veel zwaarder laten wegen.

Persoonlijker

Is dat groeiende belang van een sterrenrating erg of niet? Ik denk dat het op Marktplaats kan helpen om vervelend gedrag tegen te gaan. Als je een goede sterrenrating hebt, betekent het dat je te vertrouwen bent. Maar dit systeem kan ook heel makkelijk misbruikt worden.

Hoe belangrijker ratings zijn, des te meer trucjes worden verzonnen om een hoge score te krijgen. Zoals vlak voor je staan en zeggen dat er een bedrijfsuitje vanaf hangt. Of apps die je een beloning geven na een review van vijf sterren. Hoe eerlijk is die rating dan nog?

Trouwens een beetje ongemakkelijk dit, maar kun je mij een rating geven voor deze column? Dan kan ik een bonus verdienen. Je mag eerlijk zijn hoor, maar zoals je weet is verhuizen toch altijd duurder dan je verwacht. Bedankt alvast!

Geef jij snel een sterrenrating en hoe eerlijk ben je dan? En hoe belangrijk is een rating als je een bedrijf kiest? Laat van je horen in de reacties!

Meer columns

Elke zaterdag lees je op Android Planet een nieuwe column. Check ook onze vorige edities.

Draag ook bij aan dit artikel

Deel je kennis of stel een vraag. Dat kan anoniem of met een Disqus account.